Raad poetst kilometerheffing op

Volgens de Raad voor Verkeer en Waterstaat kan alleen een kilometerheffing files op de overvolle wegen bestrijden. Wegenbelasting en de belasting op luxe auto's kunnen worden afgeschaft...

Dat staat in het advies Bereikbaar mobiel, beter bereikbaar van de Raad voor Verkeer en Waterstaat dat vandaag openbaar wordt gemaakt.

Een 'brede commissie' moet de invoering van de heffing en het fonds voorbereiden, schrijft de adviesraad. In deze commissie moeten naast het bedrijfsleven ook de ANWB en milieuorganisaties vertegenwoordigd zijn.

De PvdA ziet wel wat in zo'n commissie. Tweede-Kamerlid Dijksma: 'Misschien komen we zo eindelijk van die patstelling over het rekeningrijden af.' Het CDA wil eerst de knelpunten op het wegennet oplossen, 'daarna praten we wel verder over de lange termijn', aldus Kamerlid Buma. In de formatie moet dit meningsverschil worden overbrugd.

Eerdere plannen voor de invoering van kilometerheffing, tolpoortjes, rekeningrijden en spitstarieven stuitten de afgelopen jaren op grote weerstand. De raad is zich daarvan bewust. Daarom is een 'goed georganiseerde communicatiecampagne' noodzakelijk, waarin duidelijk wordt gemaakt wat een kilometerheffing is en welke effecten te verwachten zijn.

Raadsvoorzitter De Zeeuw noemt het cruciaal dat de opbrengsten van de heffing niet worden gebruikt om tekorten in de schatkist aan te vullen, maar uitsluitend worden gebruikt voor verbetering van de bereikbaarheid. 'Dat is een keiharde randvoorwaarde voor ons plan.'

Het huidige systeem van belasting op auto's is volgens de raad onrechtvaardig. Mensen die weinig rijden betalen te veel aan de maatschappelijke kosten van het autogebruik, kilometervreters juist te weinig. In het stelsel dat de raad bepleit, betaalt iedereen naar de mate waarin hij gebruik maakt van de weg. De Zeeuw voorspelt een basistarief van ongeveer 8 cent per kilometer. Maar tijdens de spits wordt dat hoger .

ANWB en bedrijfsleven hebben zich de afgelopen jaren fel verzet tegen de plannen van toenmalig minister Netelenbos (PvdA) om rekeningrijden in te voeren. Voor de invoering van een kilometerheffing waren deze organisaties wel te porren. Het kabinetsplan dat daarvoor de weg moest banen, werd echter door Paars II van de agenda geschrapt toen bleek dat de VVD zich bleef verzetten tegen 'gedifferentieerde' spitstarieven.

De ANWB deelt die opvatting maar zegt eventueel wel te willen deelnemen aan de 'brede commissie' die de raad bepleit. 'Maar alleen als die de opdracht krijgt met integrale plannen te komen voor de bereikbaarheid', zegt ANWB-directeur Van Woerkom.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.