Raad is volgzaam en eigenwijs

De wensen van staatssecretaris Van der Ploeg komen ruim aan bod in de cultuurnota, maar de Raad voor Cultuur vindt kwaliteit het belangrijkst....

Het heeft er veel van weg dat het staatssecretaris Rick van der Ploeg is gelukt om in korte tijd een verbazend sterk stempel op de culturele voorkeuren en belangen te zetten. Jongeren en culturele minderheden zijn in alle sectoren van van het advies van de Raad voor Cultuur sterk vertegenwoordigd. Doorstroming in de kunst en een beter publieksbereik zijn regelmatig terugkerende criteria in het rapport.

Al vlak na zijn aantreden, twee jaar geleden, gooide Van der Ploeg de knuppel in het hoenderhok met meer en minder gefundeerde uitspraken over een vastgeroeste kunstelite die alleen voor een beperkte groep hoogopgeleiden produceerde. Zijn nota's Ruim baan voor diversiteit en Cultuur als confrontatie werden met bijval, maar nog meer met kritiek ontvangen. Zelfs de toenmalige voorzitter van de raad, J. Jessurun, achtte de plannen van Van der Ploeg niet uitvoerbaar. 'Ik zie ons niet aan de deur van de theaters koppen gaan tellen', zei hij over de drie-procentsregeling, waarbij gezelschappen dat percentage van hun budget moesten reserveren om nieuw publiek te bereiken.

Toch is de raad erin geslaagd een advies uit te brengen over 754 aanvragen, verdeeld over zestien culturele sectoren. En inderdaad: kindertheater, jeugddans, muziekproducties voor kinderen en educatieve projecten zijn door de raad ruimhartig bedeeld. Daarbij zijn opvallend veel 'nieuwelingen' (instellingen en groepen die niet eerder structurele subsidie ontvingen), zoals het interculturele jongerenpodium Bartje op Zuid in Rotterdam, de dansgroepen Raz, het Introdans Ensemble voor de Jeugd, en operaproducties voor de jeugd door Frank Groothof en het gezelschap Xynix.

Ook multiculturele gezelschappen en producties scoren goed. Interculturele instellingen als het nog te vestigen Beeldverzamelgebouw, Boeng Diepie, Stichting Ar@besk, Stichting Sahne, Cosmic Illusion, RASA en het Dunya Festival zijn de komende vier jaar verzekerd van subsidie. De poppodia Paradiso en de Melkweg worden gehonoreerd om hun aandacht voor allochtone groepen.

Maar de raad loopt niet helemaal in de pas van Van der Ploeg. Weliswaar constateert ook de raad dat allochtonen 'zwaar ondervertegenwoordigd' zijn in de gesubsidieerde cultuur en dat de huidige achterstand vraagt om een 'inhaalslag', maar hij constateert ook dat veel initiatieven 'de landelijke uitstraling' missen.

Het Cultuurpaleis in Rotterdam is volgens de raad een goed initiatief, maar te prematuur om voor structurele subsidie in aanmerking te komen. Hetzelfde geldt voor Roots & Routes. Samba Salad (dubbel prijs: etnische muziek voor kinderen) valt buiten de boot omdat de raad te weinig vertrouwen heeft in de artistieke ontwikkeling van de groep.

Multicultureel, jongeren, nieuw publiek: best, maar de raad houdt er boven alles zijn kwaliteitscriteria op na. En rapporteert die in weinig verhullende bewoordingen. Zo constateert de raad dat bij het jeugdtheater-gezelschap Teneeter het niveau van de voorstellingen al lange tijd onder de maat is en dat het beleidsplan een ongeïnspireerde indruk maakt.

De boodschap is duidelijk. Van der Ploeg kan z'n zin krijgen als het om allochtonen en jongeren gaat, maar zoals de raad het zelf uitdrukkelijk stelt: kwaliteit staat voorop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden