PvdA wil ook regels voor huidig Schiphol

Er moeten niet alleen lawaai beperkende regels komen voor het toekomstige Schiphol; ook de geluidsoverlast die de luchthaven nú veroorzaakt, moet wettelijk worden aangepakt....

Van onze verslaggever

Pierre Heijboer

AMSTERDAM

'Er bestaan in feite geen milieuregels voor Schiphol', zegt PvdA-gedeputeerde F. de Zeeuw. 'Er wordt uitsluitend gewerkt op basis van informele afspraken. Pas in maart 1996 worden wettelijke geluidszones vastgesteld, waar Schiphol zich dan aan moet houden. Het is voor de omgeving van de luchthaven echter van groot belang dat de hinder nu al tot een minimum wordt teruggebracht.'

Er zullen daarom niet alleen milieuvoorschriften moeten komen voor de luchthaven zelf, maar ook voor de verkeersleiders en de luchtvaartmaatschappijen, vindt de Noordhollandse PvdA. De Zeeuw: 'En als ze niet aan die voorschriften voldoen, moeten er wettelijke middelen zijn om ze daartoe te dwingen. Met andere woorden: er dient een wetswijziging te komen om met name de verkeersleiders niet alleen te binden aan veiligheidsvoorschriften maar ook aan milieuregels.'

Verder moeten er, aldus het actieprogramma van de PvdA Noord-Holland, harde afspraken komen over aan- en uitvliegroutes en over het baangebruik van Schiphol. Ook moet de minimale vlieghoogte boven bewoond gebied omhoog worden gebracht. Die is nu driehonderd meter. 'Minder dan vier keer de spanwijdte van een Boeing 747', heeft De Zeeuw uitgerekend.

Een ander punt in het PvdA-actieprogramma zijn de nachtvluchten. De Noordhollandse afdeling van de partij is niet te spreken over het jaargemiddelde dat daarvoor zal worden gehanteerd. Om bovenmatige hinder voor omwonenden van de luchthaven te voorkomen, zouden maxima moeten worden vastgesteld voor 'geluidspieken' tijdens de nachtelijke uren, menen de

PvdA'ers.

De PvdA Noord-Holland is zich ervan bewust dat zij, als puntje bij paaltje komt, 'niets te vertellen heeft' over Schiphol. De beslissingen over de luchthaven worden in Den Haag genomen, in de Tweede Kamer.

De Zeeuw: 'We kunnen wel als dappere bobo's vanuit Haarlem verzet willen plegen, maar daar worden ze in Den Haag niet zenuwachtig van. Wat we daarom zullen doen is inpraten op onze partijgenoten in de Tweede Kamer. Dat zal over en weer een soort testcase worden. Zullen ze naar ons luisteren of niet?'

Dat 'inpraten' zal onder meer betrekking hebben op de planologische kernbeslissing (PKB) over Schiphol, die onlangs door het kabinet is gepresenteerd. De Zeeuw: 'Die is op een aantal punten halfslachtig. Er zou duidelijker taal in moeten staan over de handhaving van grenzen die het kabinet aan Schiphol zegt op te leggen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.