PvdA-kamerlid wil bezinning in Schiphol-debat

De PvdA moet zich niet laten opjagen in het debat over Schiphol. In plaats van snel te besluiten over de toekomst van de luchthaven, kan de partij beter eerst nadenken over de gewenste inrichting van het land....

Van onze verslaggever

DEN HAAG

Het kamerlid vindt dat het kabinet geen visie heeft op de ruimtelijke ontwikkeling van Nederland. Omdat die er niet is, wordt de politiek steeds voor voldongen feiten geplaatst, want de economie blijft zich ontwikkelen.

Duivesteijn uitte zijn kritiek woensdag op een bijeenkomst van het Centrum voor Lokaal Bestuur van de PvdA. Volgens hem moet het kabinet eerst een vijfde nota over de ruimtelijke ordening uitbrengen vóór het keuzes maakt voor grote infrastructurele projecten. De politiek laat zich anders te veel opjagen door deelbelangen.

De PvdA'er gaat met zijn stellingname opnieuw in tegen het kabinet. Eerder hekelde hij het beleid van PvdA-minister De Boer met betrekking tot het Groene Hart.

Het kabinet wil nog voor de zomer een nut- en noodzaakdiscussie voeren met het land over de toekomst van Schiphol. De regering heeft haast, want Schiphol bereikt sneller dan voorzien de door de politiek gestelde grens van 44 miljoen passagiers per jaar. Luchthaven en omwonenden hebben er volgens het kabinet recht op dat ze snel weten hoe het daarna verdergaat.

Duivesteijn vindt die haast gevaarlijkvoor de ruimtelijke ordening van het land. 'Bij de industrie, de ontwikkeling van het spoorwegnet en de ruimtelijke inrichting gaat het alleen om groei, groei, groei en nog eens groei. Elk vraagstuk wordt als een sectoraal probleem benaderd. De PvdA moet zich niet laten verleiden tot een discussie over een deelbelang als de noodzaak van de uitbreiding van Schiphol.'

Hij vindt het naïef van de politiek om te denken dat Schiphol gebonden kan worden aan 44 miljoen passagiers. 'Ik geloof niet in de leer van de cijfers. Bolkestein en Schiphol zetten druk op de politieke besluitvorming: de PvdA moet niet de fout maken dat ze zich laat opjagen. Het gaat er niet om of je plat voor of tegen Schiphol bent, maar om het totaal van milieu, economie en de gevolgen voor het land. Om die afweging te kunnen maken, moet je een ruimtelijk plan hebben waarin alle wensen van de deelsectoren zijn opgenomen.'

Het kamerlid bestrijdt dat een nieuwe nota over de ruimtelijke ordening de besluitvorming met jaren vertraagt. 'Het kabinet kan binnen een jaar met een eerste versie komen. Schiphol is op zijn vroegst in 2005 vol. Voor die tijd kunnen op basis van een totaalvisie nog fantastische dingen worden gedaan. Maar dan wel graag in onderlinge samenhang.'

Op de discussiebijeenkomst bepleitte gedeputeerde Bouwmeester van Flevoland dat de eventuele uitbreiding van Schiphol in het Markermeer moet komen. Daarmee is het meeste maatschappelijke rendement te behalen. De voormalige commissaris van de koningin in Noord-Holland, De Wit, sloot zich daarbij aan. Volgens hem moeten alle nacht- en vrachtvluchten van Schiphol naar Flevoland worden verplaatst. Als het vliegveld bij Lelystad daarvoor ongeschikt is, is een eiland in het Markermeer de beste oplossing, meent De Wit.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden