PvdA-autoplan veroorzaakt frictie binnen partij

Als het aan de PvdA ligt, mogen er over tien jaar alleen nog elektrische auto's worden verkocht in Nederland. Opnieuw een ambitieus plan van de PvdA, maar intern is er frictie.

Beeld ANP

Aan ambities geen gebrek in het door PvdA-Kamerlid Jan Vos gepresenteerde plan 'Werk uit transitie. Nederland in 2025'. Auto's met uitlaten worden over tien jaar niet meer verkocht, alle kolencentrales gaan dicht, er komen mogelijkheden voor zelfrijdend verkeer, warmtepompen en zonnepanelen nemen de plaats in van cv-ketels en er wordt een nationaal windmolenpark ('Gigapark 10') ver uit de kust gebouwd.

Vergaande voorstellen

Vergaande voorstellen, maar het is de vraag hoeveel PvdA-Kamerleden er precies achter staan. In de wekelijkse fractievergadering is het ambitieuze plan tot ergernis van meerdere PvdA-Kamerleden niet besproken. 'Dat had wel gemoeten,' zegt PvdA-Kamerlid Lutz Jacobi. 'Echt een gemiste kans dat het niet gebeurd is.'

Het is niet voor het eerst dat PvdA-Kamerleden zich overvallen voelen door nieuwe plannen. In het vluchtelingenvraagstuk klaagden PvdA'ers ook al dat ze via de media moesten vernemen wat de nieuwe aanpak werd. 'De fractie wordt helemaal niet meegenomen,' aldus één PvdA'er.

Sommige ontevreden Kamerleden vermoeden dit keer van 'een eenmansactie' van Vos, maar de fractietop ontkent. Partijleider Diederik Samsom, die gisteren in Brussel was wegens de Europese top, steunt volgens vicefractievoorzitter Attje Kuiken 'het visiestuk'. Volgens haar was het ook niet nodig om de voorstellen 'plenair' in de wekelijkse fractievergadering te bespreken.

Lutz Jacobi.Beeld anp

Scherpe kritiek van VVD

Niet alleen Lutz Jacobi is het daar mee oneens, ook andere PvdA'ers klagen. Eén Kamerlid vernam 'het autoplan' naar eigen zeggen uit de krant, een ander zag het op teletekst. Als het in de fractie was besproken, waren volgens PvdA-critici de scherpe kantjes er vanaf gegaan. Een verbod op bepaalde auto's zou volgens sommige PvdA'ers averechts werken, omdat veel kiezers daar niet van gediend zijn. Het plan van Vos zou te veel dwang bevatten en te weinig verleiding.

Coalitiepartner VVD uitte ook meteen scherpe kritiek op de plannen. 'Wensdenken van een kip zonder kop', oordeelde VVD-Kamerlid Barbara Visser. RAI, de belangenbehartiger van de autoindustrie, noemde het plan 'te bezopen voor woorden'.

Lof was er ook. GroenLinks sprak onmiddellijk van een 'goed plan'. Ook uit de milieubeweging kwamen positieve geluiden.

Vos: 'Het is een visiestuk'

PvdA-Kamerlid Vos noemde het teleurstellend dat het bij de presentatie van zijn plannen meer over de controverse ging dan over de inhoud. 'Daar is dit echt te belangrijk voor'. Nederland moet volgens hem afscheid nemen van 'het fossiele tijdperk', in navolging van landen als Denemarken, Uruguay en Noorwegen.

Vos nuanceerde gisteren de politieke betekenis van zijn plannen wel enigszins. 'Het is een visiestuk dat ik heb opgestuurd naar de programmacommissie van de PvdA', aldus het Kamerlid. 'Die commissie heeft een eigenstandige bevoegdheid. Het is niet zo dat dit meteen gaat gebeuren.'

Het is bij meer recente PvdA-plannen de vraag wat er uiteindelijk in het verkiezingsprogramma komt. Enkele weken geleden presenteerde Samsom bijvoorbeeld nog een voorstel om tien miljard extra te investeren in het onderwijs. Leraren moeten volgens hem twee keer zoveel gaan verdienen, maar de partijleider wil ook dat scholen twee keer zo snel afscheid kunnen nemen van leraren die niet voldoen.

Dat standpunt leidde tot verwondering bij partijgenoten. De PvdA heeft normaal gesproken weinig op met een soepeler ontslagrecht. Binnenkort zal de PvdA-fractie volgens Samsom met een uitgewerkt onderwijsplan komen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden