Punten sparen om te vliegen heeft weinig zin
Erik Klaassens moest tot voor kort vaak in het buitenland zijn. Bijna elke week nam hij het vliegtuig. Als grootverbruiker van de diensten van KLM bouwde hij zodoende een grote voorraad punten op bij Flying Dutchman, het frequent flyer programma van de luchtvaartmaatschappij....
Maar als Klaassens een deel van de puntenverzameling probeert om te wisselen, geeft de KLM nogal eens niet thuis.
Onlangs nog wilde Klaassens via Flying Dutchman een huisje huren bij Gran Dorado. Dat bleek onmogelijk. De KLM-plekken waren al besproken, schreef de uitbater van vakantieparken in een brief aan Klaassens. Er waren nog wel genoeg gewone plekken op het park, liet Gran Dorado weten.
'Dat klopt', zegt een woordvoerster van de luchtvaartmaatschappij. 'We kopen een bepaalde hoeveelheid huisjes voor onze Flying Dutchman klanten in. Gran Dorado wil ook huizen beschikbaar houden voor gewone klanten.'
Maar is het dan niet logisch meer plekken in te kopen als er meer vraag naar de arrangementen is? 'Nee, we kopen in dat geval geen huisjes bij. Maar ik kan wel vertellen dat het Gran Dorado arrangement zo'n succes is geworden dat we volgend jaar meer plekken zullen inkopen.'
Deze teleurstelling was niet de eerste. Ook toen Klaassens tickets probeerde te krijgen voor vluchten naar Praag en Athene kwam hij bedrogen uit. Volgeboekt. Niet de vluchten zelf, maar wel de stoelen die zijn gereserveerd voor Flying Dutchman klanten.
'We streven er naar zo veel mogelijk stoelen voor Flying Dutchman-klanten te reserveren', zegt de KLM-woordvoerster. 'Het zijn wel onze trouwste klanten. Maar het kan voorkomen dat er geen stoelen meer beschikbaar zijn op een vlucht die verder niet helemaal is volgeboekt.'
Hoe dan ook, voor Klaassens, die samen met zijn vriendin voor ongeveer 4200 gulden aan punten heeft opgespaard, blijkt het moeilijk zijn punten op te maken. En haast is geboden, want na drie jaar verlopen ze.