PuC is zijn lauwe imago nooit te boven gekomen

amsterdam PuC is niet meer. Maandag werd bekend dat de Ahold Coffee Company productie stopt van deze Senseo-concurrent. In 2007 werd het koffiezetapparaat nog met veel bombarie gepresenteerd....

Elsbeth Stoker

Al vlug na de start sijpelden berichten de wereld in dat de verkooppunten Albert Heijn en C1000 op grote schaal ‘nee’ moesten verkopen aan klanten die het nieuwe koffiesysteem wilden aanschaffen. De puC was zo’n ‘overweldigend succes’ dat al enkele dagen na de lancering de meeste supermarkten door hun voorraad heen waren. Althans dat beweerde Albert Heijn.

Kwade tongen maakten vlug korte metten met de juichstemming. De Ahold Coffee Company zou expres schaarste hebben gecreëerd, om de indruk van succes te wekken. Onzin, zegt een puC-woordvoerder achteraf, ‘we weten niet waar dat verhaal vandaan komt.’

Ook een test door televisieprogramma Kassa bracht geen soelaas voor het apparaat. Volgens het programma zou de puC de beste koffie schenken. Na de uitzending stroomden de protesten binnen van ontevreden koffieliefhebbers. ‘Hoezo de beste koffie?’, vroegen ze. ‘PuC-koffie is lauw’, klaagden ze. Het programma hield vervolgens een enquête; de helft van de 1.750 kijkers vond de koffie niet heet genoeg.

Houd je van warme koffie, laat puC dan eerst een keer doorlopen zonder pad, adviseerde de fabrikant om het probleem op te lossen. En vlug daarna kwam hij met een nieuwe, nog hetere, puC op de markt.

Het mocht niet baten. Voor de puC was het te laat. Ook de bijbehorende pads en cups verdwijnen vanaf nu uit het schap. ‘PuC-gebruikers kunnen ook alle andere pads gebruiken’, zegt de woordvoerder. ‘Alleen de cappuccino-cup blijft bestaan.’ PuC-gebruikers hoeven niet te vrezen dat ze nergens terecht kunnen met vragen en problemen, verzekert ze. ‘Het service- en garantiecentrum blijft gewoon open. Totdat er geen vragen meer komen.’

Hoeveel puCs er zijn verkocht, weigert ze te zeggen.

Elsbeth Stoker

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden