Publieke omroep gaat interactief

EINDELIJK goed nieuws voor interactieve tv. Tot nu toe kwam deze vorm van televisie in Nederland niet van de grond, mede door een gebrek aan interactieve programma's....

Peter Giesen

- Wat gaat er precies gebeuren?

'Ten eerste gaan we meer enhanced tv brengen. De NCRV is daar al in februari mee begonnen met Zo Vader, Zo Zoon en later De Nationale Nieuwsquiz. Als kijker kun je meespelen en je eigen score bijhouden. Vanaf december zendt de VARA extra informatie en zelfs videoclips mee met het populair-wetenschappelijke programma De Ontdekking. Via de afstandbediening kun je die opvragen. In februari of maart zal ook Top of the Pops van BNN met extra informatie worden verrijkt.

'Ten tweede komen er interactieve programma's waarbij de kijker mee kan spelen of -stemmen en er daadwerkelijk een verbinding met de studio wordt gelegd. De Nationale Wetenschapsquiz, van de VPRO op 24 december, is daar de eerste toepassing van. In januari begint de AVRO met Duivelse dilemma's. Een bekende Nederlander, bijvoorbeeld een politicus, krijgt dilemma's voorgelegd. De kijker kan ook zeggen wat hij ervan vindt. De EO begint in januari met Helpdesk, een live talkshow over geloofsidentiteit, waaraan de kijker kan meedoen.'

- Zit er eigenlijk wel iemand op interactieve tv te wachten? Tv kijken doe je toch om te luieren?

'Dat is zo'n stereotype. Er is nu een hele jeugdige generatie die veel zapt, niet alleen tussen kanalen, maar ook tussen beeld en teletekst. Wij geloven dat we aan een behoefte voldoen als we extra informatie aanbieden. De aandachtsspanne wordt steeds korter, vooral bij de jeugd. Het wordt steeds moeilijker om de aandacht drie kwartier vast te houden met bewegend beeld.'

- Komt interactieve tv niet altijd op hetzelfde neer? Je stem uitbrengen, meespelen met een quiz.

'De NPS werkt ook aan originelere formats. Bijvoorbeeld een drama waarbij je zelf de hoofdpersoon kunt kiezen. Je bleeft het drama dan vanuit zijn of haar perspectief. Maar dat verkeert nog in een laboratoriumfase. Zo lang er nog zo weinig set top boxen in omloop zijn, is het veel te duur om zulke programma's te maken.'

- Krijgen we straks ook interactieve reclame?

'De STER doet mee met twee experimenten. Bekeken wordt of je spotjes nauwkeuriger op doelgroepen kunt richten. En er komen commercials waarbij je extra informatie kunt aanvragen. Pas in een later stadium kun je misschien iets kopen met je afstandbediening. Dat is ook een ethische vraag: moet je impuls-aankopen via de tv mogelijk maken? Daar wordt nog over nagedacht.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden