Publiciteit over zelfmoord brengt mannen op idee

De terughoudendheid die de Nederlandse media betrachten in de berichtgeving over gevallen van zelfdoding, heeft een goede reden, zo wordt nog eens bevestigd in een onderzoek van een Australische socioloog....

Hoe belangrijk dit imitatie-effect is, toont socioloog Riaz Hassan van de Flinders-universiteit in Adelaïde aan in het jongste nummer van de Australian and New Zealand Journal of Psychiatry. Hassan analyseerde 19.425 gevallen van zelfdoding in Australië die tussen januari 1981 en december 1990 plaatsvonden, en correleerde ze aan de berichtgeving over zelfmoord in twee grote Australische kranten, The Age uit Melbourne en The Sydney Morning Herald.

Bedroeg het gemiddeld aantal gevallen van zelfdoding bij mannen in de onderzochte tienjaarsperiode 4,13 per dag, op de dag dat de kranten berichtten over een zelfdoding en de twee dagen daarna steeg dit aantal tot gemiddeld 4,62. Op zelfdoding door vrouwen had de berichtgeving overigens geen invloed, mogelijk omdat ze minder kranten lezen, maar misschien ook omdat mannen doorgaans gewelddadiger methoden van zelfdoding toepassen en de suïcide daardoor vaker slaagt, aldus Hassan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden