Puberleventje op het scherm

Zou Henry Sepers al bezig zijn geweest met zijn roman Superlive toen de succesvolle film The Truman Show uitkwam? Dan zal hij wel flink gevloekt hebben....

Het verschil is dat Léanne uit Superlive (De Arbeiderspers; fl 34,90) tenminste weet dat haar leven zich altijd voor de camera's afspeelt, die ze op haar vijfde verjaardag dan ook vakkundig volsmeert met verjaardagstaart. Later verzint ze subtielere vormen van sabotage, zoals een striptease in haar tienerkamer of het organiseren van een kijkerswedstrijd om te bepalen wie haar eerste vriendje mag zijn.

Het kan Jeremias Grool, de regissseur en verwekker van Léanne, allemaal niet schelen: zijn programma Superlive is ongekend populair. In 2020 staat het hele land vol levensgrote schermen waarop Léannes puberleventje te volgen is, en de verering kent geen grenzen. Haar bestaan wordt beschouwd als een 'openbaring': haar natuurlijke ontwikkeling is een goddelijk gegeven. Met name de kinderloze kijkers die zich de 'virtuele ouders' van Léanne noemen, vergapen zich aan haar troostende aanwezigheid op het scherm. Totdat Léanne op haar achttiende verjaardag op de vlucht slaat met haar zorgvuldig geselecteerde vriendje, en spoorloos verdwijnt. Haar ontsnapping, en de rouw van het hele land daarna, lijkt geïnspireerd op de dodenrit van prinses Diana.

Daarmee is Superlive een roman over televisie, voyeurisme en verdwenen privacy. 'Vroeger zag God alles, nu is het de beurt aan de kijker.' Maar bovendien gaat het hier over ouderschap en kinderloosheid. Sepers, die in zijn vorige boek, De Bedachte Stad (1997), ook schreef over het verlies van een tienerdochter, pleit tegen de hebzucht van ouders die menen dat zij recht hebben op het leven van hun kinderen. Zijn verhaal is een pleidooi voor individuele verantwoordelijkheid. Eigenlijk net als The Truman Show.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden