Puber van 30

Vandaag komt De Formule uit, de nieuwe single van De Jeugd van Tegenwoordig. Behalve muziek maakt Vjeze Fur, een van de drie, tegenwoordig kleren. 'Toffe stoffen, goede pasvorm. Dat is genoeg.'

Taalkunstenaars of taalknutselaars? 'Om eerlijk te zijn denk ik daar niet heel veel over na. Dat is meer een term die andere mensen bedacht hebben, dat we taalkunstenaars zijn. Het is misschien een beetje overtrokken, maar aan de andere kant: als mensen er goed op gaan en ze moeten daar een woord voor hebben, vind ik dat prima. Ik zou zelf zeggen dat we taalknutselaars zijn. Het meeste ontstaat heel natuurlijk. Als je twee woorden pakt en je maakt er één van, heb je soms een specifieker woord voor een bepaalde situatie. Psychantisch is een goed voorbeeld. Dat betekent dat iemand helemaal gek geworden is, van de drank, van de drugs of van zichzelf. Dan ben je niet zomaar psychisch, maar psychantisch.'

De Jeugd van Tegenwoordig: forever young of hangouderen?

'Toch wel forever young. We blijven vervelende pubers van 30. We zijn misschien wel iets volwassener geworden, maar nog steeds laten we vrij snel merken als iets ons niet bevalt. Het is niet schoppen, maar we zijn wel verwend al die jaren: we kunnen doen wat we willen. Er is nooit een noodzaak geweest om te volwassen te worden. Je bent met vier jongens die meteen zeggen wat ze vinden. Alles moet goed zijn: muziek, artwork, optredens. Het is alsof je al jaren met z'n vieren op vakantie bent: je zit op elkaars lip.'

Kleding ontwerpen: bezigheidstherapie of kunstuiting?

'Voor mij is het een kunstuiting. Onlangs presenteerde ik samen met mijn vriend Perre van den Brink ons eigen modelabel Tratlehner. Ik noem mijn kleding sophisticated flashy. Mooie materialen, toffe stoffencombinaties en een goede pasvorm. Dat is eigenlijk al genoeg.

'Ik heb de behoefte om dingen te maken en ik vind het heel fijn dat dit puur esthetisch is, vergeleken met autonome kunst. Als je beeldende kunst maakt, moeten er grote theorieën achter zitten. Bij een kledinglijn niet. Ik vind het leuk om met mooie spullen te werken en te zorgen dat het er tof uitziet. Er zit wel een gedachtengoed achter, maar het zijn geen conclusies voor het leven. Mode zegt altijd iets over de tijd waarin je leeft, maar het is minder expliciet. '

Noord of Centrum?

'Amsterdam-Noord is waar mijn roots liggen en dat heeft me gevormd. Tot mijn 19de heb ik op verschillende plekken in Noord gewoond. Elke keer na het uitgaan met dat pontje, omdat je geen geld meer had voor de bus. En dan nog drie kwartier lopen, dan was je weer nuchter als je thuiskwam. Dat zijn wel goede herinneringen, absoluut.

'Veel vrienden die ik uit Noord ken, zie ik nog steeds vaak. Willie Wartaal ken ik uit Noord. Perre, met wie ik de kleding doe, ook. Er is daar een interessante mengeling van mensen: aso's, kunstenaars, alle etnische groepen. Er komt veel muziek en creativiteit uit Noord. Het is iets rauwer dan het Centrum. Maar ja, het is ook niet verkeerd om in het Centrum te wonen.'

Huiselijk of feestelijk?

'Toch wel feestelijk. Ik kan ook huiselijk zijn, hoor. Doordeweeks kijk ik 's avonds een filmpje en lig ik om één uur te slapen. Maar ik vind het heel moeilijk in het weekeinde thuis te blijven. Feesten verveelt een beetje, maar niet genoeg. Ik vind het leuk om in de club muziek te luisteren en te horen wat er nieuw is. Als vrienden van mij draaien, ga ik vaak naar The Chicago Social Club op het Leidseplein. Bijvoorbeeld Cinnaman of Vic Crezée, dan ben ik er wel graag bij. Hun muziek ligt een beetje tussen hiphop en electro in. Net als De Jeugd eigenlijk.'

Freddy of Fur?

'Dat ligt eraan waar ik mee bezig ben. Als ik muziek maak, ben ik Vjeze of Vjezla. En dan ben ik opeens Vieze Freddy! Op straat ben ik weleens The Opposites. Dat roepen mensen. Of ze roepen: 'Willie!' Als kledingontwerper ben ik Freddy Tratlehner, dat is mijn echte naam. Dan hoef ik niets anders te zijn. Die bijnamen groeien vanzelf. Mijn Surinaamse alter ego is Froodoo McDotty. Zo'n naam is er opeens. Dat heeft toch iedereen? Mijn vrienden wel in ieder geval.'

Coke of pillen?

'Van coke worden een heleboel mensen een agressieve mongool. Van pillen worden heel veel mensen een lieve mongool. Dan ga ik toch liever voor het laatste. Mongool word je sowieso.

'Onze teksten gaan inderdaad best vaak over drugs, maar ik heb nog never nooit drugs gebruikt. Dat is niet goed voor je, hoorde ik.'

Tupac of Biggie?

'Dit is het allerheftigste dilemma. Toen ik op de middelbare school zat, was Biggie mijn favoriete rapper, want toen gebruikten al die domme nietsnutten Tupac als excuus om extra dom te doen. Ik vond Biggie een hardere rapper. De laatste twee jaar is het toch omgeslagen naar Tupac. Ik heb beter geluisterd, denk ik. Het is toch echt Tupac. Vooral omdat het zo'n fascinerende man is, die op het ene moment wereldverbeteraar is en op het andere moment helemaal paranoïde en doorgeslagen. Je hoort hem ook meer paranoïde worden naarmate de albums vorderen. Dat vind ik tof. Biggie is de betere rapper, technisch is zijn flow beter, maar Tupac is de betere artiest en tekstschrijver. Tupac is gewoon lijp.'

Ironisch of oprecht?

'Als ik oprecht zeg, zou ik liegen. Het is fijner als iemand oprecht is, maar ik vind zure mensen met een heleboel ironie en naargeestigheid soms wel heel erg grappig. Het nieuwe album is ook naar en cynisch. Kinderachtig vaak ook. Op een gegeven moment heb ik een gesprek met twee tieten op het Leidseplein. 'Help ons, bevrijd ons, we worden gegijzeld. Door een kankerdom wijf. Kijk hoe ze erbij loopt.' Dat gesprek heb ik echt gehad. Ik hoorde die tieten denken.

'We zijn soms cynisch over het leven. Zure oude mannen, maar dan in een puberversie. Het is toch een bepaalde smakeloosheid waar onze muziek over gaat. Als je dat ironisch beschrijft, ligt het er niet zo dik bovenop. We hebben ook wel oprechte nummers, maar dat wordt dan vaak wat beter verpakt. Op het nieuwe album staat een nummer dat heet Dromen van karton. Dat gaat bij mij over een verloren liefde, bij Pepijn over een verloren jeugd en bij Willie over een vriend die zichzelf aan het verliezen was. Je kan dat mooier omschrijven dan met platheid. Je probeert het beeldend op te schrijven, dat je het voor je kan zien als je het hoort. Detailbeschrijvingen van hoe slecht je gaat.'

Studio of tour?

'De energie van het publiek en van jezelf, en het feit dat je met drie vrienden op het podium staat en het gevoel hebt alsof je een voetbalwedstrijd hebt gewonnen, dat verkies ik boven de studio. Optreden vind ik zeker leuk, als het goed gaat.

'We zijn ook een paar keer op ons bek gegaan. We hadden een keer een optreden op Lowlands. Nederlandse dichters hadden de teksten van The Beatles vrij vertaald in het Nederlands. Wij zouden een nummer meedoen, maar we hadden de tekst helemaal niet geleerd.

'Toen stonden we op dat podium om elf uur 's ochtends. De dag daarvoor hadden we opgetreden en niemand had eigenlijk geslapen. We dachten dat er niet zo veel mensen zouden staan. Stond die hele Bravo-tent loeivol. Het ging echt fucking slecht en op het eind hoorde je keihard uit het publiek: 'Boe!' Een tent van een paar duizend man die het echt niet tof vinden. Daar hebben we wel veel van geleerd.'

Kunst of kitsch?

'Als het om kunst gaat, moet je iets maken wat uit jezelf komt, anders wordt kunst te pretentieus. Als je niet iets doet wat je voelt, maar het te technisch wilt doen, te goed, dan vind ik het niet meer leuk en ga ik liever naar iets wat platter en kitsch is. Ik was laatst op een expositie in het Stedelijk, ik ga niet zeggen van wie, toen dacht ik: dit hoeft echt niet. Dit is zo hoog van de toren geblazen en kort door de bocht. En wel politiek geëngageerd. Dat vind ik dus pretentieus.

'Smakeloosheid blijft een thema van ons werk, maar we zetten ons er niet tegen af. We proberen altijd met platheid te spelen, net over het randje van goede smaak gaan. Een Lambor- ghini is een heel harde auto, maar het is wel zo kitsch als maar kan.'

1983Geboren in Amsterdam 2004-2007Opleiding Rietveldacademie 2005Doorbraak De Jeugd van Tegenwoordig met de hit Watskeburt?! 2008Tweede album De Machine 2010Derde album De lachende derde 2011Popprijs voor De Jeugd van Tegenwoordig 2012Coevorduh, project met Bastiaan Bosma van punkband Aux Raus 2013Eigen kledinglijn Tratlehner 2013September nieuw album, titel nog onbekend

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden