PTT Postbodenmuseum

Terwijl PTT Post plannen heeft voor een futuristisch project als telewinkelen en als enig postbedrijf ter wereld honderden miljoenen winst weet te generen, beheert het voormalige staatsbedrijf een postbodemuseum voor twintigduizend postbestellers....

Van onze verslaggever

René Bogaarts

AMSTERDAM

Op 21 maart beginnen de cao-onderhandelingen en drie dagen later publiceert moederbedrijf KPN de jaarcijfers. Maar PTT Post wil graag alvast even bijpraten. 'Over de cao en cijfers vertellen we u niets, maar als u binnenkort wat nieuws hoort, kunt u dat beter plaatsen', legt algemeen directeur A. Scheepbouwer uit.

PTT Post is al tweeënhalf jaar bezig met reorganiseren. In 1992 ontvouwde het bedrijf zijn plannen om de verwerking van briefpost, met een omzet van 2,5 miljard gulden een van zijn belangrijkste activiteiten, te automatiseren. Met speciale apparatuur worden brieven steeds vaker tot op postcode nauwkeurig geselecteerd. Als dat traject eind 1998 is voltooid, heeft het bedrijf vijfduizend mensen minder nodig. Dat levert zo'n driehonderd miljoen gulden op.

'Het is technisch mogelijk te selecteren tot op straat en huisnummer', pocht directielid L. van Doorn, verantwoordelijk voor briefpost, 'maar dat doen we niet. We weten uit ervaring dat iemand niet langer dan vijfenhalf uur op straat kan werken. Om toch acht uur werk te bieden, heb je die tweeënhalf uur binnenwerk nodig.'

Dus toch een soort museum voor postbodes, een sociale werkplaats?

Dan grijpt de grote baas weer in. 'Nee, zo is het niet', zegt Scheepbouwer haastig. 'Technisch kunnen we verder automatiseren, maar het is de vraag of dat sociaal kan worden ingevoerd. We zullen in elk geval tot 1998 moeten wachten. Want het is een te grote stap om van handmatig over te stappen op volledig geautomatiseerd sorteren.'

Het onderwerp is Scheepbouwer niet erg welgevallig. 'Laten we het hier niet nu verder over hebben', stelt hij minzaam voor. Als er toch wordt doorgevraagd, klinkt het aanzienlijk korzeliger: 'Natuurlijk hebben wij onze sommen gemaakt, maar we hebben geen reden het serieus door te rekenen. En ik ga die sommetjes zeker niet aan de pers vertellen.' Van Doorn voegt er nog haastig aan toe dat het bedrijf toch 'verplichtingen heeft aan twintigduizend full time bestellers'.

Maar PTT Post let op de centen. Om vijf tot tien miljoen kosten te besparen, voelt het bedrijf zich niet te min om een deel van het bestelwerk als een krantenwijk uit te besteden aan particulieren. Voorlopig zou het om een paar duizend mensen gaan. 'Maar ik weet niet waar we eindigen. Dan moeten we te ver vooruit kijken', zegt Van Doorn.

Echt haast hoeft PTT Post ook niet te hebben. Het bedrijf wordt nu al door de collega's in Europa gezien als een lastpost die het beschermde postwereldje overhoop wil halen. Scheepbouwer pleit in Brussel al jaren voor liberalisering - 'want als er niets gebeurt, wordt post volledig weggeconcurreerd door alternatieven als fax en computerverkeer'. Maar de al in 1992 beloofde richtlijnen liggen volgens hem 'nog steeds ergens in een la'.

Bij de Europese postbedrijven werken naar schatting 1,7 miljoen mensen. Volgens Scheepbouwer durft geen enkele politicus het aan die werkgelegenheid op het spel te zetten, ook al maken vrijwel al die postbedrijven verlies.

Het geeft PTT Post alle tijd om zijn ambitieuze plannen uit te voeren. Het bedrijf heeft hoge verwachtingen van telewinkelen en andere high-techontwikkelingen die samen met zusterbedrijf PTT Telecom bedacht worden.

Maar nu al haalt PTT Post als enig postbedrijf in Europa wekelijks duizenden pallets met tijdschriften uit de rest van de wereld, die hier gereed gemaakt worden voor verspreiding in Europa. Voor Business Week haalt het bedrijf zelfs de abonnementsgelden op. De Amerikaanse Citibank laat zijn afschriften al door PTT Post printen en versturen, en Scheepbouwer hoopt dat andere bedrijven hun postkamerwerk uitbesteden.

Vorig jaar boekte PTT Post een bedrijfsresultaat van 460 miljoen gulden, en dat zal dit jaar zeker hoger uitkomen. Van alle activiteiten zijn alleen de ouderwetse pakketpost en het nieuwe 'logistieke dienstverlening' nog verliesgevend, maar ook dat zal de komende jaren veranderen. Geen wonder dat PTT Post zijn werkverschaffing nog wel even wil voortzetten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.