Provincies houden geld bussen achter

Busbedrijven krijgen dit jaar vele tientallen miljoenen guldens minder voor hun exploitatie dan vorig jaar, doordat de provincies weigeren de subsidies volledig uit te betalen....

Van onze verslaggever

Harry van Gelder

AMSTERDAM

'Daar heb ik in de Kamer al voor gewaarschuwd', zegt R. van Gijzel, vervoersspecialist van de PvdA. Hij eist opheldering van minister Netelenbos. 'Het is de bedoeling dat door marktwerking het openbaar vervoer toeneemt.'

Als dat niet het geval is, weigert Van Gijzel de nieuwe Wet Personenvervoer te steunen, die de marktwerking in het openbaar vervoer regelt. 'Ik ga geen wet steunen die openbaar vervoer inkrimpt.'

De actie van de provincies is in strijd met het regeringsbeleid. Dat heeft als doelstelling meer openbaar vervoer voor hetzelfde geld. De oorzaak van de lagere financiële bijdrage is de overheveling van ruim 1 miljard gulden voor de busexploitatie van het Rijk naar de provincies. Sinds januari van dit jaar mogen de provincies daarover beslissen. Maar in plaats van al het geld door te geven aan de vervoerders, zoals vroeger het geval was, houden de provinciale bestuurders vele procenten achter als reserve voor slechtere tijden.

Voor busondernemingen is het een kleine ramp. De marges zijn uitermate klein, waardoor er straks verlies moet worden genomen of moet worden gesneden in de dienstverlening. Financieel directeur T. Hodes van VSN-1, het grootste busbedrijf van het land: 'Er is duidelijk sprake van een prijsdruk. Vroeger kregen we rechtstreeks geld van de overheid. Nu moeten we onderhandelen met lagere ambtenaren. Die hebben ineens veel geld gekregen en willen eerst weleens zien wat ze ervoor kunnen krijgen.'

Ook directeur K. Arends van busbedrijf Arriva verwacht dit jaar ettelijke miljoen guldens minder subsidie te krijgen. 'De uitingen zijn in elke regio wat anders, maar er is een duidelijk landelijk beeld', zegt bestuurder C. Kunst van brancheorganisatie Mobis. 'Bedrijven horen geregeld: VSN is onlangs met 20 procent afgeslankt, dan kunnen julie het ook voor 15 procent minder doen.'

Hodes van VSN is allerminst gelukkig met de huidige situatie. 'Aan vervoer hangt een prijskaartje. Bieden de lagere overheden fors minder geld, dan kunnen we de huidige dienstverlening niet langer verrichten.'

De geldzorgen van de busondernemingen worden nog verergerd door fouten in het subsidiesysteem. De rijksbijdrage is gebaseerd op een steekproef van het aantal passagiers in de bussen. Die tellingen worden eens in de twee jaar gehouden en hebben een erkende foutmarge van 9 procent. Zonder dat er dus iets wezenlijks hoeft te veranderen in het aantal passagiers, kan een provincie ineens miljoenen guldens minder krijgen.

De provincies sluizen die verliezen door naar de busvervoerders. 'Wij hebben afgesproken dat de provincies geen extra geld bijleggen', zegt de Drentse gedeputeerde S. Swierstra. Volgens hem kan Drenthe dit jaar daarom enkele miljoenen guldens minder aan het openbaar vervoer uitgeven.

PvdA'er Van Gijzel vindt dat de vervoerders beloond moeten worden voor hun prestaties. 'Sommige vervoerders doen het goed, maar ontvangen desondanks minder subsidie.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden