Provincie worstelt met luchthaven Twente

Het plan om van de voormalige straaljagerbasis Twente een vliegveld voor burgerluchtvaart te maken, leidt in de regionale politiek tot steeds grotere verdeeldheid. Onduidelijk is of Brussel overheidssteun aan die luchthaven toestaat. Even onduidelijk is hoeveel banen de luchthaven zal opleveren.

AMSTERDAM - Provinciale Staten en het provinciebestuur van Overijssel, samen met de gemeente Enschede eigenaar van de vliegbasis, namen woensdag hun eigen handelen in de al jaren voortslepende kwestie onder de loep. Volgens een onderzoekscommissie onder leiding van de Tilburgse hoogleraar Niels Noorderhaven regeert 'krampachtigheid', veroorzaakt door 'politisering' en een 'beperkt draagvlak'.

Het provinciebestuur houdt niettemin vast aan het ontwikkelen van de luchthaven, die in 2016 operationeel moet zijn. Staatsecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur, PvdA) bepaalde onlangs dat Twente 22 duizend vluchten per jaar mag verwerken. Dat is achtduizend minder dan de exploitant, een consortium van Reggeborgh Invest en Aviapartner, wil.

Zes regionale luchthavens telt Nederland. Deze week maakte Schiphol bekend vakantievluchten over te hevelen naar Lelystad Airport. Het noodlijdende Maastricht Aachen Airport is onlangs gekocht door de provincie Limburg. Groningen Airport Eelde hoopt op lange termijn winstgevend te worden.

Dat laatste vliegveld kreeg woensdag goed bericht uit Brussel. De Europese Commissie stemde in met overheidssteun van 19,2 miljoen euro. Brussel heeft de regels voor steun aan regionale luchthavens verscherpt, maar maakt in dit geval geen bezwaar. De verstoring van de concurrentie is beperkt, zegt Brussel, omdat er binnen 100 kilometer geen ander vliegveld ligt.

Ook Twente Airport moet het van overheidssteun hebben. Regionale overheden willen 25 miljoen in het vliegveld investeren. Ook de ministeries van Infrastructuur en Economische Zaken willen er geld in steken. Of Brussel dat toestaat, is de vraag: pal over de grens ligt vliegveld Münster-Osnabrück.

Politieke tegenstanders van het vliegveld (onder meer D66, GroenLinks en SP) verwijten het provinciebestuur een tunnelvisie. GroenLinks-Statenlid Daphne Derksen herinnerde gisteren aan een recent onderzoeksrapport, geschreven in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. Daarin is de conclusie dat Twente Airport niet 2.770 banen oplevert, maar 190. Er worden binnen Twente vooral bedrijven verplaatst, aldus de onderzoekers.

De provincie en de gemeente Enschede hebben de laatste jaren vergeefs geleurd met de vliegbasis. Schiphol zou er interesse in hebben, de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa ook, maar op een aanbesteding kwam geen enkele reactie. Overijssel en Enschede blijven optimistisch: op de luchthaven ligt een start- en landingsbaan van 3.000 meter, ruim toereikend voor grote vliegtuigen.

Ondertussen brokkelt de steun af. Buurgemeente Oldenzaal maakte deze week bekend niets te zien in een volwaardig vliegveld. In Enschede worden de collegeonderhandelingen bepaald door de kwestie. De winnaar van de verkiezingen, D66, is een van de felste tegenstanders. Natuurmonumenten is een actie begonnen tegen bomenkap ten behoeve van het vliegveld.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden