Nieuws

Provincie wil mogelijk einde van Maastricht Aachen Airport laten onderzoeken

Limburg sluit het mogelijke opdoeken van Maastricht Aachen Airport niet langer uit. Het provinciebestuur wil laten doorrekenen wat de kosten en baten van het vliegveld zijn, en wat de gevolgen zijn als het vliegveldterrein een andere bestemming krijgt, zoals woningbouw.

Peter van Ammelrooy
Een op Maastricht Aachen Airport landend vliegtuig komt laag over de huizen van Geverik.  Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant
Een op Maastricht Aachen Airport landend vliegtuig komt laag over de huizen van Geverik.Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

In een brief aan Provinciale Staten schrijft gedeputeerde Stephan Satijn dat de maatschappelijke kosten-batenanalyse (mkba) zal kijken naar vier scenario’s waarin de luchthaven openblijft. Daarnaast is ‘het college bereid om deze vergaande variant (sluiting – red.) door te laten rekenen en als alternatieve optie in beeld te brengen bij de maatschappelijke kosten-batenanalyse’.

Voor Limburg is het besluit een grote ommezwaai. Het provinciebestuur weigert al jaren om de gevolgen van het sluiten van Maastricht Aachen Airport zelfs maar te laten onderzoeken. Het aantreden van een nieuw college van gedeputeerde staten deze zomer lijkt daar verandering in te hebben gebracht.

Actievoerders

‘Deze stap is er in elk geval een in de goede richting’, laat de Alliantie tegen Uitbreiding MAA weten. Deze koepel van actievoerders bracht begin dit jaar al een eigen mkba uit, opgesteld door twee onafhankelijke economische onderzoeksbureaus. Daaruit bleek dat Limburg beter af is met een kleinere of helemaal geen luchthaven. Dat levert tot 2050 een economisch voordeel op van tussen 107 miljoen en 230 miljoen euro.

Als de luchthaven kleiner wordt hoeft er minder geld worden uitgegeven aan het geluiddicht maken van woningen of het uitkopen van ernstig gehinderden, is er minder onderhoud nodig en is de aanslag op het milieu en het toerisme geringer.

Bezorgdheid is er bij de Alliantie wel over de keuze van de bureaus die analyse voor de provincie gaan uitvoeren. ‘Die zijn al kind aan huis op het ministerie van infrastructuur en waterstaat. Die hebben ook een ‘werkwijzer’ geproduceerd voor ‘luchtvaartspecifieke’ mkba’s’, zegt een woordvoerder. De vraag voor de tegenstanders is of die bijzondere status de luchtvaart niet teveel ontziet.

Concurrentie

De nieuwe bestuurders lijken een advies te negeren van oud-politicus Pieter van Geel, die in januari van dit jaar sluiting van het vliegveld van de hand wees, met het oog op mogelijke kansen voor de luchthaven in de toekomst. Tegelijkertijd beval Van Geel aan om de focus te leggen op de afhandeling van luchtvracht.

De adviseur moest evenwel erkennen dat ook als luchthaven voor alleen vrachtvervoer de toekomst van Maastricht Aachen Airport allesbehalve zeker is. De marktvraag naar luchtvracht valt ‘nauwelijks’ te onderbouwen. In Europa heerst een moordende concurrentie. Op een uur rijden liggen een half dozijn andere luchthavens.

Het besluit om de verschillende toekomstscenario’s te laten doorrekenen leidt tot de opschorting van de beslissing om de landingsbaan van Maastricht Aachen te renoveren. De provincie zou aanvankelijk dit jaar de knoop doorhakken. Dat wordt nu mei 2022.

Het opknappen van de enige start- en landingsbaan zou meer dan 25 miljoen euro vergen. De afgelopen zes jaar is er 60 miljoen aan belastinggeld gestoken in het vliegveld, dat al jaren achtereen met verlies draait. Alleen vorig jaar werd met een winst van een miljoen euro afgesloten, omdat er door de coronacrisis meer luchtvracht werd afgewikkeld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden