Provider: e-mailverkeer loopt vast

'Het e-mailverkeer dreigt onbeheersbaar te worden. Miljoenen ondernemers in heel Europa staan klaar hun commerciële boodschappen via e-mail te verspreiden', zegt S....

Xs4all is dan ook verheugd dat de rechtszaak tegen e-mailmarketingbureau AbFab gewonnen is. Donderdag bepaalde de rechtbank in Amsterdam dat AbFab de abonnees van xs4all niet langer ongevraagd commerciële boodschappen mag sturen.

Ook de Nederlandse Vereniging van Internetproviders (NLIP) is blij met het vonnis. Providers worden op kosten gejaagd door bedrijven die massaal e-mailtjes versturen in het kader van een marketingactie. Bovendien roepen ongevraagde mailtjes irritatie op bij de gebruiker.

Als het aan de Europese Unie ligt, wordt spam in heel Europa uitgebannen. In december bepaalden de Europese telecomministers dat het ongevraagd toezenden van spam verboden moet worden. Wel mogen bestaande adressenbestanden nog worden gebruikt, bij wijze van overgangsperiode.

Het zal overigens nog geruime tijd duren voordat dit besluit in de nationale wetgeving van de EU-lidstaten verankerd is. Bovendien kunnen spammers uitwijken naar landen waar de wet minder streng is. Zo wordt veel spam vanuit China verstuurd.

Marketingbureau AbFab overweegt in hoger beroep te gaan. Het bedrijf keert de redenering van xs4all om. De abonnees van xs4all blijven nu verstoken van aanbiedingen die zij mogelijk interessant vinden, zegt directeur Anton Mollerus. 'Wij vinden het verkeerd dat een internetprovider bepaalt of een abonnee commerciële mail mag ontvangen. De abonnee moet dat zelf aangeven, door een elektronische ja/nee-sticker', zegt directeur Mollerus. Op de website epms.org kunnen gebruikers aangeven dat zij geen ongevraagde mail willen ontvangen.

Marketingbureau AbFab voerde campagnes uit voor onder meer De Telegraaf, NRC Handelsblad, verzekeraar AMEV en de Stichting Slachtoffers Nieuwjaarsbrand Volendam. Volgens Mollerus is e-mail een uitstekend marketinginstrument. De respons ligt hoger dan bij direct mail over de post. Bovendien is het sneller, flexibeler en een stuk goedkoper.

AbFab krijgt zijn mailadressen van de opdrachtgevers zelf en van bedrijven die in adressen handelen. Het bureau 'oogst' ook adressen, onder meer in nieuwsgroepen en websites waar particuliere adressen worden achtergelaten. Andere bedrijven maken ook gebruik van computerprogramma's die e-mailadressen genereren.

De hoeveelheid spam verschilt sterk per gebruiker. Iemand met een moeilijke naam zal niet zo snel via een e-mailgenerator benaderd worden dan jan.jansen@hotmail.com. Ook gebruikers die veel posten in openbare nieuwsgroepen zijn kwetsbaar voor spam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden