Update

ProRail spreekt van 'zwarte dag voor het spoor'

Op dit moment doen alle officiële onderzoeksinstanties onderzoek naar hoe het kon dat gisteravond een intercity en een sprinter bij Amsterdam op elkaar botsten. Over de oorzaak is daarom nog niets bekend, werd bekendgemaakt tijdens een gezamenlijke persconferentie in Utrecht, vanmiddag. Volgens de laatste informatie raakten 42 mensen zwaargewond, en ongeveer 75 lichtgewond.

De gebotste sprinter en intercity bij Amsterdam, gisteren. Beeld ANP
De gebotste sprinter en intercity bij Amsterdam, gisteren.Beeld ANP

Topman Bert Meerstadt van de NS betuigde zijn medeleven met de slachtoffers van het ongeluk, en zei dat hij erg aangeslagen is. Onder de zwaargewonden is de machinist van de intercity, die onderweg was van Den Helder naar Nijmegen. Later vanmiddag wordt nog bekendgemaakt hoe zwaar de diverse gewonden getroffen zijn, zei Meerstadt.

Meerstadt bedankte verder omwonenden, hulpdiensten en anderen die te hulp schoten na de aanrijding. Hij zei dat van het grootste belang is dat 'tot op de bodem' wordt uitgezocht hoe de aanrijding heeft kunnen gebeuren.

Een zwarte dag voor het spoor, noemde president-directeur Marion Gout van ProRail daarna de dag van het ongeluk, gisteren. Ook Gout uitte haar medeleven. Ze sprak van 'een traumatische ervaring'. Ook Gout benadrukte dat het belangrijk is dat wordt uitgezocht hoe de botsing plaats heeft kunnen vinden.

Oorzaak
De grote vraag is natuurlijk hoe het kon dat de treinen op hetzelfde spoor terecht konden komen en zo konden botsen. Een antwoord op die vraag is er niet, benadrukten Meerstadt en Gout, maar uniek is het niet. Het is vaker voorgekomen dat twee treinen die tegengestelde richtingen op gingen, op hetzelfde spoor terecht kwamen. Wel gebeurt dat steeds minder, zei Meerstadt. Hoe vaak het precies voorkomt, wordt nog bekendgemaakt.

Marian Gout zei af te willen wachten wat de onderzoeksbevindingen zijn, en niet te willen speculeren over de oorzaak. Een verslaggeefster van de Amsterdamse stadsomroep AT5 vroeg of Gout kon bevestigen dat er op de specifieke plek van het ongeluk werkzaamheden zijn geweest. Gout erkende dat, maar voegde er aan toe 'dat er altijd en overal aan het spoor gewerkt wordt, om de kwaliteit ervan te verbeteren'.

Over de snelheid waarmee beide treinen op elkaar in reden, of over het feit of de treinen überhaupt reden, kon Meerstadt nog geen uitsluitsel geven, zei hij. Ook niet over of de treinen op tijd reden of niet. De treinen hebben zwarte dozen, benadrukte Meerstadt, die zullen nog worden uitgelezen.

Meerstadt zei ten slotte dat niet valt te garanderen dat een ongeluk als dat van gisteren vanmiddag of op een ander tijdstip nooit weer kan gebeuren. Maar, zei Meerstadt, 'reizen per trein is nog altijd de veiligste manier van je voortbewegen. Veiliger dan per auto, veiliger dan op straat lopen.'

Bezoek
Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) en burgemeester Eberhard van der Laan van Amsterdam hebben vandaag in het ziekenhuis slachtoffers bezocht van de treinbotsing in Amsterdam.

Volgens de minister heeft een aantal gewonden het ziekenhuis inmiddels verlaten, maar er zijn mensen die daar nog moeten blijven. 'Ik wens hen, en andere betrokkenen, veel sterkte', aldus Schultz van Haegen.

In het VU medisch centrum spraken de bewindsvrouw en de burgemeester ook met het medische team dat de slachtoffers behandelt. De minister sprak haar waardering uit voor het werk van alle hulpverleners.

Door het ongeval raakten meer dan 40 mensen zwaargewond. Tientallen anderen kwamen er af met lichtere verwondingen.
Tot nu toe is niet bekendgemaakt hoeveel mensen nog in het ziekenhuis verblijven en wat de aard van hun verwondingen is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden