ProRail en NS scoren beter maar op HSL gaat het straks mis

De trein van de Hogesnelheidslijn Beeld ANP

ProRail en NS hebben hun zaakjes op het Nederlandse spoor steeds beter voor elkaar, maar door externe factoren is het aantal grote verstoringen afgelopen jaar toch licht gestegen. Vooral door suïcides, spoorlopers, aanrijdingen en extreme weersomstandigheden zijn overal in Nederland grote verstoringen opgetreden met veel treinuitval.

Zelfs voor hét zorgenkindje van ProRail en NS, de hogesnelheidslijn (HSL), kunnen de spoorbeheerder en het vervoersbedrijf goede cijfers overleggen, maar de vreugde is waarschijnlijk van korte duur. Op die dure lijn, onverbrekelijk verbonden met het drama van de Fyra-trein, gaan vanaf dit jaar steeds meer treinen rijden waardoor nu al is te voorzien dat afspraken over punctualiteit niet kunnen worden nagekomen.

Dat laatste voorspellen onderzoekers die door ProRail en NS zijn ingehuurd om de toekomstige ontwikkelingen op de HSL in kaart te brengen. 'De rek is uit het systeem' zo staat in het onderzoeksrapport dat verantwoordelijk staatssecretaris Stientje van Veldhoven (spoor, D66) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Volgens de onderzoeksbureaus Realistics en Triple Bridge staat nu al vast dat dit en volgend jaar reizigers op de HSL met veel vertragingen te kampen krijgen. De 'bodemwaarde' voor vertragingen, afgesproken met het ministerie van I en W, zal zeker niet gehaald worden.

Op de HSL rijdt, na het drama met de wrakke Fyra's, sinds 2013 de IC Direct van Amsterdam naar Breda. Sinds enige tijd wordt op een deel van het dure traject (aanlegkosten ruim zeven miljard euro) ook door de IC Den Haag-Eindhoven gereden. Over twee weken komt ook de IC Brussel (Amsterdam-Brussel) daarbij en de hogesnelheidslijn wordt behalve door de Thalys ook sinds kort door de Eurostar (Amsterdam-Londen) benut.

Die toename van het treinverkeer gaat tot problemen leiden, voorspellen de onderzoekers. 'De prestaties staan onder druk.' Dat is met name voor vervoerder NS een somber vooruitzicht. Dat bedrijf ligt onder de loep van Den Haag nu er sinds de aanleg van de lijn heel veel is misgegaan. Het vorige kabinet heeft een marktonderzoek ingesteld om te inventariseren of eventueel andere vervoersbedrijven tot betere prestaties in staat zijn op die lijn.

In reactie op het onderzoeksrapport en de prestatierapporten van ProRail en NS, die staatssecretaris Van Veldhoven ook naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, pleit het spoorbedrijf nu al voor meer overheidssteun om niet in problemen te komen op de HSL. Omdat dat tracé ook nog voor een deel over conventioneel spoor leidt, met aparte veiligheidssystemen, is een forse extra investering in de infrastructuur nodig (vermoedelijk honderden miljoenen euro's) om uitval en vertraging van treinen te beperken.

Over 2017 blijft NS hoe dan ook een boete van de overheid bespaard nu prestatieafspraken zijn nagekomen. Voor ProRail, dat het aantal storingen in de belangrijkste 'hinderklassen' (bepaalde hoeveelheid uitgevallen of vertraagde treinen) zag oplopen van 610 naar 628 heeft Van Veldhoven wel een 'boete onder voorbehoud' in petto. Die bedraagt 1,2 miljoen euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden