'Promotieteams drankbedrijven weren uit disco'
Horecaondernemers moeten promotieteams van alcoholproducenten niet langer toelaten in discotheken. Dat vindt de Stichting Alcoholpreventie (STAP). Volgens haar werken de promoteams in strijd met de Drank- en Horecawet en de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank....
Het Instituut voor Onderzoek naar Leefstijl en Verslaving deed afgelopen zomer voor de STAP een onderzoek naar de werkwijze van acht promoteams. Ze stuurde studenten discotheken in, die bekeken hoe de promotiemedewerkers jongeren benaderden. De promoteams bestaan volgens de STAP uit 'aantrekkelijk uitziende jonge mensen' die met hulp van cadeautjes de dranken onder de aandacht brengen van leeftijdsgenoten. De studenten zagen dat slechts één promoteam vroeg naar de leeftijd van de jongeren. De andere teams gaven zonder leeftijdscontrole alcohol aan minderjarigen. Een promotieactie hoort volgens de eigen reclamecode van Koninklijk Horeca Nederland te worden stopgezet als meer dan een kwart van de bezoekers minderjarig is. Twee van de bestudeerde promoteams negeerden de jonge leeftijd van de bezoekers en zetten hun actie door. De Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (Stiva) reageert verrast. Uit haar steekproeven blijkt dat niet alle disco's op leeftijd controleren, maar dat de reclamecode goed zou worden nageleefd.