Project leidde volgens deelgemeente 'tot een totale cultuuromslag' in Rotterdamse achterstandswijk 'Op de Brede School kun je echt spelen en echt wat doen'

'Ik ga vanmiddag computeren op de Brede School', roept Ronald (7). Het is donderdagmiddag vier uur op basisschool De Notenkraker in de Rotterdamse deelgemeente Hoogvliet....

ANNIEKE KRANENBERG

Van onze verslaggeefster

Annieke Kranenberg

HOOGVLIET

Sinds vorig jaar augustus is De Notenkraker een 'Brede Digitale School'. Breed omdat de school tot negen uur 's avonds open blijft als sociaal-culureel centrum voor kinderen en volwassenen uit de wijk Oudeland. Digitaal omdat het een voorhoedeschool is in multi-media. De Stichting Welzijn Hoogvliet neemt 's middags het roer over om buurtbewoners te begeleiden in activiteiten als sporten, bijlessen, computeren, taallessen, kantklossen en aerobics.

Voor de zomer is een apart programma opgesteld, omdat veel kinderen niet op vakantie gaan. 'Na de schoolvakantie moeten de kinderen een opstel schrijven over de vakantie. Het is toch leuk dat deze kinderen ook iets kunnen vertellen', zegt Ronald Bijnaar projectleider welzijn.

De Brede Digitale School wordt voor 90 procent gefinanciëerd door de gemeente Rotterdam, omdat Hoogvliet-Noord tot een van de aandachtsgebieden van het grotestedenbeleid behoort. In het kader hiervan is eind 1996 een politiepost in een van de lokalen geopend en is het schoolplein tot een modern sportplein omgetoverd. Ook zijn er meer dan twintig welzijnwerkers aangetreden, waarvan de meesten een Melkert-baan hebben. Daarnaast zijn vrouwen uit de wijk aangesteld als 'buurtmoeders' om contacten tussen ouders met verschillende culturele achtergronden en de school te leggen.

Volgens schooldirecteur Anton de Jong heeft De Notenkraker leerlingen van 22 verschillende nationaliteiten. Toen hij begin jaren negentig aantrad, kwamen er gemiddeld drie ouders op een ouderavond. 'Ze zouden ongeïnteresseerd zijn, zei men. Dat is natuurlijk de grootst mogelijke kul. Ik vond dat de school de oorzaak vooral bij zichzelf moest zoeken. Wij moeten de wijk in en de bewoners aan betere startkwalificaties helpen. Zo werk je achterstand weg '

Ook de politie heeft er belang bij om zo vroeg mogelijk met wijkbewoners in contact te komen. 'Kinderen zijn nog te beïnvloeden. Op de middelbare school is het te laat. Bovendien kunnen we vroegtijdig signaleren dat er iets mis is.'

Voor de kinderen is het 'naar de Brede School gaan' zoiets als een uitstapje naar de speeltuin. Dagelijks komen meer dan negentig kinderen naar de Brede School, waarvan 40 procent niet-leerling van De Notenkraker. Suyenne (13) struint de hele dag door het schoolgebouw om van alle leerkrachten, welzijnswerkers, assistenten en politiemensen een verhaaltje te verzamelen voor haar afscheidsboek. Ze gaat na de vakantie naar de brugklas vbo-mavo. 'Ik zal het hier wel een beetje missen', zegt ze zachtjes. 'Maar ik zit hier op dansles, dus ik zal hier wel blijven komen.'

Sinds De Notenkraker een Brede School is, vindt Suyenne de sfeer veranderd in de buurt. 'Kinderen zijn van de straat. Vroeger hingen we maar een beetje rond. Op school kun je echt spelen en echt wat doen.'

Volgens Arnold van der Heijde, portefeuillehouder Welzijn van deelgemeente Hoogvliet, heeft De Notenkraker voor een totale cultuuromslag gezord in Hoogvliet. 'Zelfs de gemeente Rotterdam kijkt nu positief tegen ons aan.' Deze wilde met het grotestedenbeleid de neerwaartse spiraal van werkloosheid, vandalisme, criminaliteit en verwaarlozing van de woonomgeving tegengaan.

Hoogvliet-Noord heeft van oudsher een slechte naam. Onder de rook van de Shell werden in de jaren vijftig en zestig goedkope arbeiderswoningen uit de grond gestampt voor de petrochemische industrie. Toen bewoond door 'vreemdelingen', als Friezen en Drentenaren. Nu is meer dan 40 procent van de bijna dertienduizend inwoners allochtoon. Doordat er zoveel verschilldende culturen in de wijk samenwonen, was samenwerken de oplossing, vindt De Jong.

Volgens de directeur is welzijnswerker Bijnaar een autoriteit in de wijk. 'Hij heeft contacten die ik nooit voor elkaar zou kunnen krijgen.'

Bijnaar praat nu veel makkelijker met de politie. 'Vroeger dacht ik wel tien keer na, ik wil de jongens niet verraden. Nu overleg ik gewoon.' Maar er zit ook een keerzijde aan deze driehoeksverhouding tussen politie, school en welzijn. 'We hebben allemaal ons beroepsgeheim, we moeten nog ontdekken in hoeverre we overleg met elkaar mogen voeren', zegt De Jong.

Inmiddels is het team van De Jong een duizendpoot. 'We hebben bijvoorbeeld geregeld dat islamitische vrouwen apart kunnen zwemmen. Laatst vroeg een groep bejaarden of we de straat voor school niet auto-vrij konden maken. Ze zagen de kinderen er zo leuk skeeleren. De mensen hebben het idee gekregen dat wij alles kunnen regelen.'

Toch heeft hij nog een aantal wensen op zijn verlanglijst. Volgend jaar, bijvoorbeeld, moet de 'zomerschool' van start zodat kinderen én ouders ook in de vakantie kunnen leren.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden