Programma waar popkenner van likkebaardt

Een echt hoogtepunt ontbrak op het festival De Beschaving. Toch was het goed toeven met bands uit onverwachte hoek...

Utrecht Terwijl dit weekend in Amsterdam het culturele seizoen geopend werd met de Uitmarkt, vond in Utrecht de afsluiting van een zomer lang popfestivals plaats. Zaterdag beleefde het vorig jaar in moeilijkheden geraakte festival De Beschaving een herstart in het park naast het tijdelijke Vredenburg.

Het was er heerlijk toeven in Leidsche Rijn, waar de eerste meevaller voor de kleine zevenduizend bezoekers het weer was. Je moet er niet aan denken dat het nu al modderige terrein een regenbui te verwerken had gekregen, maar zo in de zon bleek het een ideale plek voor een festival waar nu eens echt bands te zien waren die er niet al een rondje of drie langs de vaderlandse popzalen op hadden zitten.

In vier handig opgestelde tenten en het voor afkoeling zorgende Vredenburg zelf, stonden een aantal bands en artiesten geprogrammeerd die vooral de wat beter geïnformeerde popliefhebber konden doen likkebaarden.

Zo was er vroeg in de middag al een eerste hoogtepunt te noteren met Pete And The Pirates. Een nog wat onderschatte Britpop-band met een paar meerstemmig gebrachte liedjes als het opbeurende Mr. Understand op het repertoire die je de hele dag niet meer loslieten. Angus And Julia Stone trokken een vol Vredenburg met lieflijke folkpop. En het was alleen al een genot om Julia Stone met een gitaarhals in de ene hand, met de andere hand een trompet te bespelen.

Het deed de wat tegenvallende Dodos snel vergeten. Een te gehaaste soundcheck bezorgde het trio dat met sterk percussieve trance rock eerder dit jaar zichzelf internationaal in de kijker speelde, een nogal brak geluid.

Echter niks vergeleken met wat de grootste domper van de dag mag worden genoemd: het abominabele optreden van Kate Nash. De presentatie was al rommelig op het larmoyante af, erger was de bijna aanstootgevend slechte geluidsmix. Snel wegwezen daar, was de enige remedie. De grootste festivaltent, die al gauw een man of vijfduizend moest aankunnen, kende toch al een weinig gelukkige programmering. Air Traffic moest wegens een zoekgeraakte zanger verstek laten gaan. Pete Doherty was er wel met zijn deerniswekkende Babyshambles maar daar was ook alles mee gezegd. Niet om aan te horen en te zien eigenlijk, deze ramptoeristische trekpleister.

Zeker niet na een ander hoogtepunt van de dag: The Cribs. Het Britse punkrock-trio van de broers Jarman kreeg onlangs versterking van niemand minder dan Johnny Marr (The Smiths), en gaf met hem het meest onstuimige rock-’n-roll optreden van het festival. Nimmer na zijn jaren bij Morrissey straalde Marr zoveel spelplezier uit als nu, en schreeuwde hij om het hardst de refreintjes mee. Dat wordt nog wat als Marr zich ook met het nieuwe Cribs materiaal gaat bemoeien.

En net toen de achterhaalde humorloze postrock van Mogwai het festival toch een beetje in mineur deed eindigen was daar tussen tussen alle ranzige stripteases in het Grande Burlesque A Gogo, in Vredenburg een optreden van de als voice of Europe aangekondigde Eddy Wally. En ja hoor, daar ging zowaar een polonaise door de zaal tijdens Shanghai. En dan nu met zijn allen moedigde de Vlaamse held een dolle menigte aan: ‘Als je eens lekke wilt chinezen, moet je daar wezen’. En zo waren de uitersten van het popspectrum in een dagje voorbijgekomen, in een sfeer die zeldzaam gemoedelijk bleef. Een echt hoogtepunt ontbrak, maar er blijft genoeg in de herinnering hangen – zoals de opbeurende Cambodjaanse sixties-pop van Dengue Fever– om reikhalzend uit te kijken naar een nieuwe editie van De Beschaving.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden