Proef de vrede

'Ga dus 10 oktober lekker uit...

Dat is goed voor jou! Maar ook voor WarChild.' Zo Promoot het pronte meisje van de Danoontje-powerrrr-reclame de 'Feast for peace'-dag in de Nederlandse horeca in een radiocommercial van WarChild (afgesloten door John Lennons Give peace a chance). Vijfhonderd deelnemende restaurants - herkenbaar aan een witte vlag aan de gevel - maken een deel van hun omzet van die dag over aan WarChild, dat oorlogskinderen psychosociale hulp biedt. 'In plaats van calvinistisch een tientje in de collectebus te stoppen en dan snel wegkijken, ga je iets leuks doen voor het goede doel', vat Joep Verbaket van WarChild de opzet samen. Zijn jaarlijkse fondsenwervende evenement is er al drie jaar, maar wordt nu mediabreed aangekeild. Patrick Dorrestein (art) en Jan Bennink (copy) van het Amsterdamse reclamebureau Imagine', dat al sinds de oprichting van WarChild in 1995 gratis de campagnes van de hulporganisatie verzorgt, maakten ook een sfeervolle tv-commercial (op Veronica en tien regionale tv-zenders) waarin een ober een wit tafellaken verheft tot witte vredesvlag. En vanaf maandag hangt de Haagse tv-kok Pierre Wind op 7500 mupi's de witte 'Proef de vrede'-vlag uit. Er komen ook advertenties, banners, flyers en boomerangkaarten. En 25 duizend mensen krijgen een sms'je via Hot SMS.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden