Procter lanceert zeep voor groente en fruit

Amerikaanse consumenten kunnen vanaf dit voorjaar hun appels en peren wassen met een speciaal afwasmiddel. Procter & Gamble, fabrikant van voedings-, schoonmaak- en verzorgingsproducten, introduceert na een proeftijd van vijf jaar een reinigingsmiddel voor groenten en fruit....

Van onze verslaggeefster Wil Thijssen

Volgens woordvoerster H. van Swinderen van Procter & Gamble Nederland komt het middel begin april in Amerika op de markt. Als het succesvol blijkt, wil het concern er de wereldmarkt mee veroveren. De fabrikant verwacht een 'aanzienlijke' omzet van het product, omdat onderzoek aantoont dat de consument 'huiverig' is voor pesticiden en glansmiddelen die groenten en fruit er mooier uit moeten laten zien.

Het fruit- en groentewasmiddel wordt gelanceerd in twee varianten: een vloeistof in spuitflacon voor thuisgebruik door de consument, en een poedervorm voor restauranthouders en andere specialisten in de voedingssector. Werkzame anti-bacteriële bestanddelen zijn soda, citroenzuur en grapefruitolie.

Fit Fruit & Vegetable Wash verwijdert volgens de fabrikant tot 93procent van de waslaag die Amerikaanse telers op fruit aanbrengen. Het lost 95 procent op van de residuen door aanraking en bewerking van gewassen en zou 98procent effectiever zijn dan water bij het verwijderen van pesticiden.

Aanvankelijk kreeg het middel veel kritiek, omdat Fit de veiligheid van groenten en fruit ter discussie zou stellen. Maar ook in Nederland discussieert de tuinbouwsector over de effectiviteit van louter kraanwater bij het wassen van producten, zegt secretaris L. Welschen van de Vereniging Groot- en Tussenhandel van Groente en Fruit.

Nederland is de enige EU-lidstaat die de toevoeging van reinigingsmiddelen aan water voor het wassen van versproducten verbiedt. Verschillende landen voegen chloor toe aan het water, vanwege de anti-bacteriële werking ervan.

Dat maakt de producten langer houdbaar, maar heeft, aldus Welschen, niet zo'n goed imago. Hij voorspelt dat de tuinbouwsector het product pas gaat gebruiken als de consument of de supermarkt daar om vraagt. Voordeel voor de supermarkten is dat het bacteriedodende middel de houdbaarheidstermijn van groenten en fruit verlengt. Bovendien zou het de kosten voor de inspectie van het bacteriologisch gehalte op gewassen, aanzienlijk kunnen verminderen.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden