Problemen van technofielen die douchekraan via app willen bedienen

Hoe moeilijk kan het zijn?

Denkfouten in hedendaags ontwerp gefileerd door innovatie-expert (en cabaretier) Jasper van Kuijk. Deze week: zeroworldproblems

Fantastisch. Ware het niet dat zijn vriendin al die tijd op één meter afstand van de gordijnen stond. Beeld YouTube

Ik had best een goeie dag, maar dan kom ik op een crowfundingplatform een filmpje tegen van een automagisch gordijnopenschuifsysteem, uiteraard bedienbaar via een app: een stel wil een film gaan kijken. De jongen pakt zijn telefoon, opent de app en de gordijnen schuiven automagisch dicht. Fantastisch. Ware het niet dat zijn vriendin al die tijd op één meter afstand van de gordijnen stond.

Andere fantastische tech-startups: het zichzelf opmakende dekbed (scheelt al gauw tien seconden), de app om op afstand je douche aan te zetten (want koud water is giftig, dat weet iedereen) en de sapcentrifuge die je aan je wifi kan hangen (maar die alleen sap kan maken met door de fabrikant geleverde, takkedure pakketjes voorverpakte groenten en fruit).

Tekst gaat verder onder de video.

En nu dus je gordijnen sluiten. Op afstand. En programmeerbaar via de cloud. En via spraak te bedienen: 'Planning a romantic movie night? Just trigger the scene through your mobile or voice-activated smart home control and your curtains will know what to do.' O wow. Ik ben niet superromantisch aangelegd, maar ik durf de gok wel aan dat 'Gordijnen, initieer filmkijkstand' voor de meeste mensen een vrij stevige libidokiller is. Het enige werkelijke nut van dit systeem lijkt me dat je inbrekers beter voor de gek kunt houden.

Ik weet dat ik me met mijn gezever over gebruiksgemak regelmatig begeef op het gebied van wat op Twitter #firstworldproblems worden genoemd: 'Kinderen in Afrika zouden blij zijn als ze überhaupt een pinautomaat hadden.' Maar gordijn- en douche-apps - dan dalen we af naar het niveau van de zeroworldproblems. Problemen van een heel klein groepje technofielen die een via de telefoon bedienbare douchekraan willen en daar 1.400 euro voor over hebben. Dit is technology push in z'n slechtste vorm: we doen het omdat het technisch kan.

Het is zonde. Zonde van de intelligentie, energie en tijd van de ontwikkelaars. Dit zijn gasten die ook de Belastingdienst aan een werkend ict-systeem zouden kunnen helpen, of een nieuwe Uber in de markt zetten. Technology push kan een prima ontwikkelingsstrategie zijn, maar dan moet je die technologie wel koppelen aan een echte, breed gedragen gebruikersbehoefte.

Jasper van Kuijk op Twitter: @jaspervankuijk

Beeld .
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.