Probleemloos debuut Van Nieuwenhuizen - maar de verkeersminister zal de komende jaren weinig voor elkaar krijgen

'We hebben een duidelijke opdracht gekregen van het regeerakkoord', zo begon Cora van Nieuwenhuizen de verdediging van haar begroting. De VVD'er is minister van Infrastructuur en Waterstaat. Ze had net een selfie gemaakt met haar staatssecretaris, Stientje van Veldhoven van D66. De twee kennen elkaar al jaren uit de tijd dat ze samen in de Tweede Kamer zaten. Beiden maakten hun debuut in vak K, net als de meeste Kamerleden die ze tegenover zich vonden.

Cora van Nieuwenhuizen tijdens de begroting Infrastructuur en Waterstaat Foto Freek van den Bergh / de Volkskrant

Mede daardoor werd het debat over de I&W-begroting geen ideologische strijd. Eerder een beleefde uitwisseling van gedachten over de concrete opdrachten aan Van Nieuwenhuizen en Van Veldhoven die achter de bullets in het regeerakkoord staan, inclusief de A-nummers van de wegen die dienen te worden aangepakt. 'I&W is een ministerie van doeners', zei de minister.

'Tot 2030 komt er minstens 1000 kilometer aan rijstroken bij', verklaarde Van Nieuwenhuizen. Het kabinet heeft voor de komende drie jaar een bedrag oplopend tot 2 miljard vrijgemaakt om mede dat voor elkaar te krijgen. Dat geld - 'voor een inhaalslag in infrastructuur' - verdeelt het kabinet volgens een 'verdeelsleutel tussen weg, water en openbaar vervoer'. 'Niet alles kan', temperde Van Nieuwenhuizen aan het begin van het debat alle verwachtingen, 'de uitdagingen zijn groter dan het beschikbare budget.'

De notie dat alles beperkt is - geld, ruimte en tijd - liep als een rode draad door het betoog van de bewindsvrouw. Het is het lot van elke verkeersminister in Nederland: alleen als ze vele jaren op hun post blijven, kunnen ze het nieuwe stuk weg of spoor openen waar ze zelf toe hebben besloten. Zo ook met een van de vernieuwingen die Rutte III wil doorvoeren: de maut, oftewel 'de vrachttaks' zoals Van Nieuwenhuizen zei. Ze wil de kilometerheffing voor vrachtverkeer zo snel mogelijk invoeren, maar dat betekent dat die op zijn vroegst over vijf jaar kan worden ingevoerd.

Zo temperde de minister van I&W ook de hoop over het bestrijden van de files. Tot 2022, een jaar nadat Rutte III is afgezwaaid, nemen die structureel toe, zei Van Nieuwenhuizen steeds. 'Ik zal zoveel mogelijk koppen van het filemonster afhakken', volgde de VVD-minister de uitentreuren herhaalde beeldspraak van haar partijgenoot, Kamerlid Remco Dijkstra, 'maar ik wil niet al te veel verwachtingen wekken. In deze kabinetsperiode lossen we de files niet op. Dan heb ik het niet alleen over de auto. Ook in de trein is het druk en er zijn zelfs al files op fietspaden.'

Van Nieuwenhuizen kwam bij haar debuut al met al geen moment in de problemen. Zij en staatssecretaris Van Veldhoven hoeven dan ook niet te vrezen voor een groot oppositieblok dat ten strijde trekt tegen het kabinet zoals met de dividendbelasting, de btw-verhoging en het eigen risico in de zorg.

Controversiële mobiliteitsbesluiten in het regeerakkoord zoals de omvorming van ProRail en de uitbreiding van Schiphol en Lelystad Airport bleven onbesproken of werden slechts aangestipt. In plaats daarvan werkten Kamerleden veilige wensenlijstjes af vol ditjes en datjes, zoals SP-leider Roemer ooit zei. Appende autorijders en fietsers harder aanpakken, betere benutting van spitsstroken, experimenten met de snelle hyperloop-trein, een verplichte cursus voor gebruikers van een scootmobiel; de begrotingsbehandeling van I&W ging alle kanten op. Appeltje, eitje voor de zelfbenoemde uitvoerders in vak K.



Lees hier hoe het debuut van andere ministers ging

Ollongren knikt en geeft geen krimp, Zijlstra blijkt toch vrij buigzaam
De een torst torenhoge verwachtingen met zich mee als oud-topambtenaar; de ander kampt met het imago van botte Fries. Hoe deden de ministers Ollongren (Binnenlandse Zaken) en Zijlstra (Buitenlandse Zaken) het bij hun debuut in de Kamer?

Hoe minister Kaag iedereen in de Kamer om haar vinger windt
Procedureel heeft minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking Sigrid Kaag (D66) nog wel wat te leren. Maar verder was zelfs de PVV onder de indruk.

De debutantenfout van Wopke Hoekstra
Echt op dreef was Wopke Hoekstra niet, in zijn debuut als minister van Financiën in de Tweede Kamer. Bij herhaling werd hij aangesproken op zijn hoekige woordkeus.

Meer over