Primitieve emoties

Lekker is de titel van een lezing over reuk door Ton Teerling, psycholoog en werkzaam bij geur- en smaakstoffenfabrikant International Flavours and Fragrances....

Geuren spelen een belangrijke rol in het leven van de mens. De kracht van geur is dat het associatief werkt en gemakkelijk herinneringen of emoties oproept. Bij andere zintuigen worden de prikkels eerst nog gefilterd door andere delen van de hersenen. Bij ruiken echter wordt de rationele fase overgeslagen. Geuren werken het meest direct op ons primitief beslissingscentrum. Zo bepalen ze of we iemand seksueel aantrekkelijk vinden of niet. Reuk heeft dus direct effect op onze primitieve emoties: voor een rooklucht sla je op de vlucht, van zoete broodjes krijg je honger. Met een lekker parfum op voel je je verleidelijk, net zoals mooie kleding je zelfvertrouwen geeft. Door die geur doe je dingen die je anders niet doet. Het werkt ook andersom: als iets niet ruikt zoals we verwachten, gaan we ervan uit dat het niet deugt. Een wasmiddel kan in onze ogen niet goed wassen als het niet fris ruikt. Maar terwijl iedereen een frisse geur wil, houden we toch niet allemaal van dennengeur. Geuren hebben voor iedereen een andere betekenis.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden