PRIMEUR?

De Beaujolais Primeur is er weer. Hij wordt geloofd door de ene wijnliefhebber, verafschuwd door de andere. Ieder jaar worden er minder flessen van verkocht....

Tijn Kramer, wijnliefhebber: 'Het was weer tijd om een feest te geven, maar we hadden geen verjaardag of zoiets, dus de komst van de Primeur was een goed excuus. Ik heb dertig flessen gekocht voor dertig man. Vanavond gaan ze op, als iedereen komt tenminste.

Ach, het is ieder jaar weer even een bijzonder moment, de derde donderdag van november. Met nieuwe haring heb ik niet zoveel, maar dit vind ik wel leuk. Elke keer ben je weer benieuwd hoe hij smaakt, en elke keer valt hij weer tegen. Het blijft natuurlijk ver edelde limonade. Maar als uit de hand gelopen grap kan het wel. Daar moet je niet snobistisch over doen.'

Wijnhandelaar Frank Smulders in Maastricht, de enige Master of Wine van Nederland: 'Master of Wine is een titel die je in Londen kan halen. Het is de hoogst haalbare graad in de wereld, en maar weinigen slagen erin die te bereiken. We hebben het bij het instituut ook over de Primeur gehad, inderdaad. Op de exportmarkt is het toch een zeker succes.

De Primeur is een gimmick van de wijnhandel. Een snel gemaakte wijn, bedoeld om zo snel mogelijk op de markt te brengen. Niet dat ik er zelf een doos van zal leegdrinken, maar een goeie Primeur is best lekker. Al heb je wel meer slechte dan goeie, daar moet ik eerlijk in zijn. Dat komt doordat de meeste Primeurs uit het zuidelijke deel van de Beaujolais komen, terwijl het noordelijke deel de betere wijnen levert.

De supermarkten zijn erop gedoken en de primeur als prijsstunter gaan brengen, dat heeft natuurlijk ook niet geholpen. Zo zijn de kwaliteitseisen verloederd. De traditionele handel heeft zich daardoor wat teruggetrokken. Maar dat neemt niet weg dat het toch iets leuks heeft, het hele circus rond de presentatie van de Primeurs.'

H. Elzinga van Elzinga Wijnen in Amsterdam: 'Ik verkoop al een paar jaar geen Primeurs meer. Omdat er buitengewoon weinig goeie op de markt zijn, omdat als ie goed is, hij te duur is en vooral omdat het de verkeerde wijn op het verkeerde moment is. In Frankrijk kan het misschien nog, maar met dit koude novemberweer hier ga je toch geen hele lichte wijn drinken.

De Primeurs zijn steeds slechter geworden omdat er steeds meer van verkocht werd. Hoe commerciëler, hoe groter de productie, hoe lager de kwaliteit. Proef de bosbessenjam van grote fabrikanten maar, die smaakt naar niets. Terwijl de jam van een kleine handelaar heerlijk is.

We hebben in Nederland niet veel geld over voor kwaliteit, maar die van de Beaujolais is zo slecht dat de verkoop ervan de laatste jaren flink keldert. We zijn namelijk wel goed, maar niet helemaal gek. We krijgen door dat we voor zeven gulden geen plezier kopen. Er zit maar voor twee kwartjes wijn in die flessen.'

Wijnhandelaar Ben Hemmen in Rotterdam: 'Het is nergens voor nodig om lacherig te doen over Primeurs. Het is gewoon een serieuze wijn. Maar hij wordt ten gronde gericht door de prijsstelling van bepaalde lieden. Want je kunt voor vijf gulden geen goeie Primeur leveren. En dat gebeurt toch, met name in de supermarkten. Een goeie wijnboer verkoopt Primeurs vanaf een tientje, niet minder.

Het is doodzonde dat de omzet zo drastisch is gedaald, ik schat met de helft. Het is een leuke wijn, al zal ie nooit een kanjer worden. Maar echt, als je een goeie hebt, is ie nog verdraaid lekker ook. Ik doe mijn vaste relaties, en dat zijn er al heel wat, ieder jaar een fles toekomen.'

Jos Andriessen, woordvoerder van supermarktketen Edah: 'We verkopen Beaujolais als een van de vele wijnen. We laten er het marktmechanisme op los en dan krijgen we een bepaalde prijs-kwaliteitverhouding. We gaan onszelf natuurlijk niet uit de markt prijzen.

De verkoop van Beaujolais Primeur vertoont overigens een lichte daling, al is de kwaliteit ervan toegenomen. Dat komt doordat ieder zichzelf respecterend land, ook in Zuid-Amerika en Oost-Europa, tegenwoordig het hele jaar door wijnen kan leveren. We verkopen geen inferieure kwaliteit Primeurs, want dat werkt alleen maar tegen ons, omdat de consument dan zou afhaken.'

A. van der Galiën van pr-bureau Hill and Knowlton, dat een grote campagne heeft opgezet om sherry te promoten: 'Het gaat helemaal niet slecht met sherry. De export naar Nederland is vorig jaar gestegen. Alleen is sherry nog niet top of mind bij de jongere generatie, zeg maar de groep tussen 25 en 35 jaar. Bij hen staat sherry nog niet voorop als ze naar de bar gaan om een drankje te bestellen. We willen bereiken dat zij sherry gaan zien als een goed alternatief voor andere dranken. En het gaat de goede kant op.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden