Nieuws Zelfrijdende auto's

Primeur voor Waymo met eerste betaalde dienst van robottaxi’s

Het Amerikaanse Waymo is als eerste bedrijf ter wereld een betaalde taxidienst begonnen met zelfrijdende auto’s. Woensdag zijn de eerste passagiers in de stad Phoenix vervoerd in een robottaxi. Hoewel de auto’s zelfstandig rijden, zit er voorlopig nog iemand achter het stuur om in te grijpen als het mis gaat. Al is dat meer om passagiers gerust te stellen, want volgens Waymo is menselijke interventie eigenlijk niet meer nodig.

Zelfrijdende auto's van Waymo staan geparkeerd in Arizona. In totaal heeft het bedrijf zeshonderd robotauto's. Beeld REUTERS

Bij de nieuwe dienst, Waymo One genaamd, downloaden de passagiers een app waarmee ze de taxi kunnen oproepen, een systeem dat vergelijkbaar is met dat van bijvoorbeeld Uber. De betaling verloopt via een creditcard. Ritprijzen zijn vooralsnog vergelijkbaar met die van normale taxiritten.

Nog niet iedereen kan een robottaxi aanhouden: het bedrijf test de service onder een geselecteerde groep gebruikers. Waymo begon tien jaar geleden als een geheim project binnen de techgigant Google. Het bedrijf opereert sinds twee jaar als een zelfstandige onderneming.

Dat er, hoewel nog zeer beperkt, geld wordt verdiend met robotauto’s is een mijlpaal: talloze tech- en autoconcerns in de wereld ontwikkelen autonoom rijdende auto’s die als taxi ingezet kunnen worden. Het idee: als er geen chauffeur nodig is kunnen de kosten van taxivervoer sterk dalen. De computer heeft geen last van rijtijdenbesluiten of plaspauzes en kan 24 uur per dag aan het werk.

Waymo is het verst gevorderd met de technologie. De auto’s van Waymo hebben in totaal meer dan 16 miljoen kilometer zelfstandig afgelegd op de openbare weg. Ook General Motors werkt aan robottaxi’s.

Zelfrijdende auto’s bieden niet alleen maar voordelen. Zo zette concurrent Uber experimenten stil nadat een autonoom voertuig in maart een overstekende wandelaar had doodgereden, omdat het systeem haar over het hoofd zag.

Liberale wetgeving

Dat robottaxi’s nu al in Arizona mogen rijden, is te danken aan de liberale wetgeving in deze staat. In veel andere Amerikaanse staten is de regelgeving strenger. Het is dus onzeker hoe snel Waymo de dienst kan uitbreiden naar andere regio’s.

Volgens veel experts zal het nog lang duren vooraleer er zelfrijdende taxi’s in de steden van het Europese continent rondrijden. Het verkeer en de straten zijn hier veel complexer dan in Phoenix en het weer is vaak minder goed dan in de doorgaans zonnige stad in Arizona. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.