Primeur: VN-certificaat voor Nederlandse touroperators

TUI Nederland, SNP Natuurreizen en Kuoni krijgen volgende week als eerste ter wereld een door de VN ondersteund certificaat voor duurzaam toerisme.

AMSTERDAM - Drie Nederlandse touroperators krijgen volgende week als eerste ter wereld een door de Verenigde Naties ondersteund certificaat voor duurzaam toerisme. Het nieuwe label is mede ontwikkeld door de Nederlandse brancheorganisatie ANVR die wereldwijd koploper is op het gebied van duurzaam toerisme.


Secretaris-generaal Taleb Rifai van de UNWTO, de toerismetak van de VN, zal het certificaat op de jaarlijkse Vakantiebeurs uitreiken aan TUI Nederland - bekend van onder meer de merken Arke en Holland International -, SNP Natuurreizen en Kuoni Specialists, waar de merken Koning Aap en Shoestring onder vallen.


Het zogenoemdeTravelife Certified-certificaat is ontwikkeld op basis van internationale standaarden voor maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaam toerisme door de Global Sustainable Tourism Council (GSTC), een samenwerkingsverband van de VN, internationale maatschappelijke - en milieuorganisaties, enkele universiteiten en het toeristische bedrijfsleven. Het is het eerste internationaal erkende duurzaamheidsstandaard voor touroperators. De reisbedrijven worden getoetst door een onafhankelijke instantie.


De nieuwe richtlijnen zijn tot stand gekomen op initiatief van het Europees centrum voor eco- en agrotoerisme ECEAT, de ANVR en haar Britse zusterorganisatie ABTA. 'Het certificaat is te vergelijken met de internationaal erkende FSC-standaard voor duurzaam hout en de MSC-standaard voor vis', aldus ECEAT-directeur Naut Kusters. Hij was vanaf het eerste uur betrokken bij de totstandkoming van het nieuwe certificaat.


In tegenstelling tot de hout- en visserijsector is in de reisbranche sprake van een ingewikkelde keten van zeer diverse bedrijven die meewerken aan één product: een vakantiereis. De duurzaamheid van een touroperator hangt daarom mede af van de bedrijven waarmee wordt samengewerkt op de plaats van bestemming: hotelketens, aanbieders van excursies, vervoerders en restaurateurs.


Om het certificaat te krijgen, moeten touroperators voldoen aan meer dan 150 criteria. 'Dit Travelife-label omvat een breed scala van elementen die van belang zijn voor duurzaamheid en verantwoord ondernemen op het gebied van natuur, milieu en lokale bevolking', aldus Mirjam Dresmé (ANVR). De eisen reiken van het gebruik van fairtradekoffie en groene energie op het hoofdkantoor tot het contracteren van bonafide en duurzame bedrijven op de vakantiebestemmingen.


Wildgroei

Ook moeten consumenten worden geïnformeerd over onder meer duurzame accommodaties, excursies en vervoer. De consument gaat steeds meer verwachten op het gebied van duurzaamheid. Travelife Certified biedt transparantie, volgens de ANVR. Met name in de hotelsector is een wildgroei ontstaan aan 'groene' keurmerken. Ook deze labels kunnen erkenning aanvragen bij de GSTC.


Het Travelife Certified-programma is gebaseerd op het al bestaande duurzaamheidsprogramma Travelife, een Europees managementsysteem voor duurzaamheid in de reisbranche dat inmiddels in vijftien landen wordt toegepast. De ANVR werkt al sinds 2003 aan duurzaam toerisme en stelde vier jaar geleden als eerste - en tot nog toe enige - brancheorganisatie ter wereld deelname aan Travelife verplicht voor haar leden. De aangesloten reisbedrijven moeten onder meer een duurzaamheidstraining volgen en aan een aantal minimale eisen voldoen. Die eisen worden stap voor stap verhoogd. Om in aanmerking te komen voor Travelife Certified moeten deelnemers aan extra eisen voldoen.


'Het feit dat een aantal Nederlandse touroperators tot de top behoren is voor andere een stimulans om nieuwe stappen te ondernemen op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen', aldus Dresmé.


TUI Nederland

De Nederlandse marktleider op het gebied van toerisme voert sinds vijftien jaar een actief beleid voor duurzaamheid en verantwoord ondernemen. 'We willen dat onze bestemmingen ook in de toekomst hun kwaliteit behouden', aldus manager duurzaam toerisme Elise Allart. TUI Nederland verzorgt jaarlijks de vakanties van 1,5 miljoen toeristen en heeft merken als Arke, Holland International, kras.nl en Robinson

.


KUONI SPECIALISTS

'We hebben de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in onze groepsleiders en reisagenten', zegt Ellen Bulthuis, product manager bij Kuoni Specialists. 'We hebben veel reizen in de derde wereld en we vinden het belangrijk om wat terug te doen voor die landen.' Onder Kuoni Specialists vallen de merken Shoestring, Koning Aap en YourWay2GO. De touroperator vervoert 10 duizend toeristen per jaar.

SNP NATUURREIZEN

'Wij hebben altijd groen dna gehad. Onze oprichters, 28 jaar geleden, waren biologen', zegt Gert Nieuwboer, directeur van SNP Natuurreizen, een reisorganisatie voor eco-adventure. Niettemin was het 'een hele klus' om te voldoen aan de eisen van Travelife Certified. Duurzaam toerisme is ingewikkeld, 'want reizen heeft altijd een impact op de omgeving'. SNP verzorgt jaarlijks reizen voor 28 duizend toeristen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden