Primeur kiest voor speelsere vormgeving

De jongerenkrant Primeur verschijnt vanaf vandaag in een nieuwe vormgeving: meer foto's en andere illustraties, veel kleur, meer berichten en kortere artikelen, een ander lettertype voor de stukken en de koppen, en een nieuw logo....

Van onze verslaggeefster

AMSTERDAM

Primeur verschijnt sinds maart 1993 wekelijks als bijlage bij de regionale kranten van uitgeverij Wegener, aanvankelijk in een oplage van 600 duizend exemplaren. Toen de Haagsche Courant bij Wegener kwam, waren dat er 750 duizend en sinds december 1994, nadat abonnees konden kiezen of ze Primeur wel of niet wilden hebben, 420 duizend exemplaren, aldus Lucassen.

De verandering van de krant heeft niets te maken met de gedaalde oplage, zegt hij. Primeur was vorig jaar een verliesgevende titel, maar het blad hoeft het gemiddelde concernrendement niet te halen: 'En er is voor het eerst een opgaande lijn: er is een spontane aanwas van abonnees en de advertentieomzet zit in de lift', meent Lucassen, ondanks het feit dat hij die bewering niet wil staven met aantallen.

Hij vond dat het logo niet 'een mooie, moderne uitstraling' had, de voorpagina was weinig flexibel en er waren reacties van lezers: 'Het is een beetje veel tekst, kunnen er niet meer foto's in staan, wat meer kleur?' Primeur moet kortom 'dichter op de huid van de lezer zitten'.

Dat probeert het blad te doen met foto's die niet per se rechthoekig zijn. Met meer berichten en kortere stukken in plaats van pagina vullende reportages, want jongeren 'willen snelle informatie en hebben behoefte om het nieuws te scannen', aldus het begeleidende persbericht. Met lettertypes 'die passen bij wat jongeren zelf doen en meemaken', zegt Lucassen. Zo is voor de koppen gekozen voor de Brody II, ontworpen door Neville Brody, die ook werkt voor MTV en kledingmerk Nike.

Wat blijft er over van het aanvankelijke doel van Wegener met Primeur, in 1993 verwoord door J. Houwert van de Raad van Bestuur: 'Achter Primeur zit een gezonde dosis idealisme: we willen jongeren tot krantenlezen brengen om ze zo te vormen tot goed geïnformeerde, mondige burgers'? Lucassen: 'Je kan op de halsstarrige manier je krant blijven maken voor een elite. Maar daar is Primeur niet voor. Het is een massaprodukt.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.