Primeur Grenoble: reclame verbannen uit straatbeeld

De Franse stad Grenoble wordt zo veel mogelijk reclamevrij. De gemeente zal billboards vervangen door bomen en kleinere borden, waarop slechts ideële boodschappen mogen worden geplaatst, voor een buurtfeest, een goed doel of het carnaval op school.

Een straatbeeld van Grenoble zonder reclame. Beeld lefigaro.fr

Sinds maart heeft Grenoble een groene burgemeester die het consumentisme in martiale termen te lijf gaat. De stad wordt 'bevrijd' en 'terugveroverd' op de commercie. De gemeente opent zijn persdossier over deze kwestie met een uitspraak van Don Draper, de gevierde reclameman uit de tv-serie Mad Men. 'Geluk is de geur van een nieuwe auto.' Draper zei ook: 'Geluk is verlost worden van angst, een bord langs de weg dat je inprent dat alles goed gaat, wat je ook doet.'

Tegen dit soort valse beloften trekt Grenoble nu ten strijde. Grote reclameborden zijn achterhaald, zegt het stadsbestuur. Ze horen bij een ander tijdperk, de tijd van Don Draper, toen auto, beton en hoogbouw nog symbolen van vooruitgang waren. Billboards moesten groot en schreeuwerig zijn, anders zouden automobilisten ze over het hoofd zien.

Het nieuwe Grenoble is een heel andere stad, met veel groen, openbaar vervoer en fietspaden. Burgemeester Eric Piolle wil de stad 'zachter en creatiever maken, minder agressief en stressvol. Het bevrijden van de publieke ruimte van reclame is een stap in die richting.'

Verderfelijk

Zo worden kinderen beschermd tegen de verderfelijke invloed van de commercie en de plaatselijke middenstand tegen het commerciële geweld van Carrefour en andere grote bedrijven die een plek op een reclamebord kopen.

Het uitbannen van reclame werd mogelijk doordat het contract met exploitant JC Decaux per 1 januari afloopt. Het bedrijf, ook in Nederland actief, betaalde de gemeente jaarlijks zes ton om de billboards te mogen exploiteren. Toch valt de financiële schade mee, aldus het gemeentebestuur. De markt voor buitenreclame zou zijn ingestort, waardoor een nieuw contract slechts 1,5 ton zou opleveren, een cijfer dat door JC Decaux overigens wordt bestreden.

Grenoble zal geen totaal reclamevrije stad worden. Vanaf gevels en privégrond mogen wel producten worden aangeprezen. Ook heeft JC Decaux nog een contract voor het exploiteren van tram- en bushokjes tot 2019.

Grenoble (160 duizend inwoners) is de eerste grotere Europese stad die reclame uitbant. In Brazilië besloot de metropool Sao Paolo (11 miljoen inwoners) in 2006 de vervuiling van de stad aan te pakken. Daar hoorde ook de 'visuele vervuiling' van de reclame bij.

Hetzelfde straatbeeld, nu nog met reclameborden. Beeld lefigaro.fr
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.