Prime time

De proloog op prime time, vanavond, het is verschrikkelijk. De Tour de France die opent in de schemering, Chris Boardman in de schijnwerper op het podium, vastgeflitst aan engelen van de nacht....

Peter Post zei het afgelopen dinsdag in Veronica's Sportradio: ''s Middags kijken alleen bejaarden naar de Tour. Da's de verkeerde doelgroep voor de sponsors. De finish moet elke dag naar half negen.'

En dat gaat gebeuren ook, brom ik u. Dollars gaan voor tradities.

Maar hoe zit dat dan met de coureurs op de geblakerde flanken van de Aubisque? Rond een uur of acht in de avond valt er niks te blakeren. Lijden, dat doe je als de zon hoog aan de hemel staat, het asfalt smelt en je laatste bidon leeg is.

De treurigheid van de supporter die de renner een emmer water in het gezicht smijt, om kwart voor acht.

Straks, de beklimming van Alpe d'Huez: tevreden zoemen de dynamo's. Geen spandoek laatste kilometer meer, maar neonletters, opdoemend in het duister.

Die doelgroepjongens, ze begrijpen er niks van.

De Tour de France, dat zijn lome julimiddagen op het strand met sssst-geroep en een Radio Tour de France-Tourrrrflits en dan weer de Amazing Stroopwafels.

De Tour de France, dat is op kantoor rond de buis en een sikkeneurige chef die z'n werkplanning de mist in ziet gaan.

Coppi won 's middags, Simpson stierf 's middags. De mythe van de Tour is geboren en getogen in de middag, in het licht van de zinderende zon of tijdens een donderslag bij heldere hemel.

Eerste etappe, Lannion-Dinan, Tourtip van Peter Ouwerkerk (GPD-bladen): 1. Cipollini, 2. Abdoesjaparov, 3. Nelissen.

Bert Wagendorp

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden