Prikkel

Het onderwijs kent twee ‘achterstandsproblemen’. Nog steeds zijn er relatief weinig meisjes die een bèta-opleiding volgen en sinds enkele jaren zitten relatief weinig jongens op het vwo en de universiteit (Opinie & Debat, 17 april)....

Kees Hooyman en Utrecht

Prikkel onderwijsopleidingen, en vooral middelbare scholen, om meer jongens met een vwo-diploma en meer meisjes met een bèta-diploma af te leveren. Geef ze een cijfer op de kwaliteitskaart of publiceer een tophonderd met scholen die het op dit gebied goed of juist slecht doen. Scholen zijn altijd zeer gevoelig voor cijfers en ranglijsten. Vooral van slechte cijfers wordt men erg nerveus. Die zetten meer in beweging dan honderd beleidsrapporten.

Bovendien weten scholen heus wel hoe je jongens moet prikkelen: beperk het aantal langetermijnopdrachten en inleverproducten, voer vormen van competitie in, bespreek altijd het huiswerk en trek meer mannelijke docenten aan. Ook voor de meisjes gloort er hoop. Dankzij de inspanningen van het Platform Bèta-Techniek zijn er inmiddels veel scholen waar die achterstand in korte tijd is verdwenen. Het kan dus wel, het is een kwestie van de juiste prikkels geven.

reageren? vk.nl/briefvandedag

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden