Prijzenslag België: supermarkt Delhaize moet fors ingrijpen

Een prijzenoorlog, zo zouden de Belgen de verhoogde concurrentie tussen hun supermarkten niet noemen. Hooguit een prijzenslag, maar wel een die slachtoffers maakt. Warenhuisketen Delhaize kondigde woensdag ingrijpende herstructureringen aan. De Belgische nummer twee stoot veertien winkels af, snijdt in de salarissen en schrapt 2.500 van de 15 duizend banen.

BRUSSEL - In een persbericht wees Denis Knoops, sinds vorige week bestuursvoorzitter van Delhaize België, naar het 'aanhoudende moeilijke economische klimaat, de toenemende concurrentie en vooral de structurele kostenhandicap'. Delhaize, van oorsprong een familiebedrijf, heeft een relatief oud en duur personeelsbestand, met veel verworven rechten, zoals twee betaalde pauzes per dag.

De 850 supermarkten van Delhaize behoren tot het topsegment, met een uitgebreide service en een gastronomisch assortiment. Klanten kunnen er terecht voor wijnadvies, verse traiteurmaaltijden en glutenvrije voeding. Er is keuze tussen veertig soorten brood .

Maar ook bourgondische Belgen worden in tijden van crisis prijsbewust, waardoor Delhaize de voorbije jaren geleidelijk marktaandeel verloor. Aan discounters als Aldi en Lidl, aan de grote prijsvechter Colruyt en - tot nog toe beperkt - aan nieuwkomer Albert Heijn. Met het hoogste aantal supermarkten per vierkante kilometer van Europa werd de concurrentie in België alsmaar scherper.

Delhaize probeerde in 2008 even mee te gaan in die prijzenslag. De keten lanceerde agressieve reclamespotjes, verlaagde stelselmatig de prijzen en beperkte het assortiment. Maar in plaats van prijsbewuste klanten te winnen verloor de keten zijn trouwe publiek van levensgenieters. De strategie werd ijlings verlaten.

'Dat is een oorlog die ze nooit gaan winnen, dat zit niet in hun dna', zegt Jorg Snoeck van vakblad RetailDetail. 'Delhaize zijn specialisten. Wat je elders niet kunt vinden, vind je bij Delhaize.'

De beursgenoteerde supermarktketen zet nu weer in op kwaliteit en service, maar dat gaat ten koste van de winstmarge. Vooral de 140 Delhaizewinkels in eigen beheer zijn steeds minder rendabel. De 710 franchisers, die minder personeel in dienst hebben en op zondag open zijn, doen het beter.

De beleggers reageerden woensdag positief op het herstructureringsplan, maar de machtige vakbonden dreigen zich hard op te stellen. Woensdag werd er al in een veertigtal winkels gestaakt.

Volgens retailspecialisten is de herstructurering noodzakelijk. 'Delhaize heeft ingezien dat de groei verschuift naar de kleinere en zelfstandige winkels', zegt Gino Van Ossel, professor aan de Vlerick Business School.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden