Prijzencircus mist een paar blikvangers

Op de cover van het Dutch design jaarboek 2010 staat een fotomodel in een jas van het Nederlandse modemerk G-star. Dat moet dan toch wel een van de hoogtepunten van het designjaar zijn geweest, zou je denken. Niet dus. De jas was een van de drie nominaties voor een Dutch Design Award in de categorie mode. Maar de internationale jury was het daar vorige maand niet mee eens en besloot de designprijs niet uit te reiken vanwege 'het gebrek aan kwaliteit in de Nederlandse mode'. Kan het pijnlijker?

Het boek wordt nota bene uitgebracht in nauwe samenwerking met de Dutch Design Awards. Zo zijn alle zestig nominaties in de categorieën Ruimtelijk, Communicatie en Product opgenomen in dit jaaroverzicht, dat daardoor oogt als de catalogus van dit prijzencircus. Waarmee meteen is verklaard waarom architectuur als het revalidatiecentrum Groot Klimmendaal van Koen van Velsen, dat ook al schitterde in het Architectuurjaarboek 2010, is opgenomen: het was genomineerd in de categorie Interieurontwerp.


Des te vreemder dan weer dat andere blikvangers zo opzichtig missen. Waar is de nieuwe showroom van Piet Hein Eek, een designpakhuis van on-Nederlandse allure?


En waarom ontbreken de monumentale ontwerpen van Joost van Bleiswijk en Kiki van Eijk voor het Zuiderzeemuseum? Omdat zij allemaal niet zijn genomineerd voor een Award, denk je dan al snel.


De kritische essays van de gastauteurs redden het boek. Zo verwijt de Britse designcriticus Rick Pyoner de grafische ontwerpers een uitverkoop aan de commercie. De experimentele traditie van Wim Crouwel en Anthon Beeke is verkwanseld aan marktdenken en reclame, fulmineert hij.


Positiever is voormalig NAi-directeur Aaron Betsky, die de experimentele traditie van architecten als Rem Koolhaas en MVRDV ziet voortleven in theatrale bouwwerken als geluidswallen en bruggen. Waarom dan niet Happy Street, het uitbundige paviljoen op de World Expo van John Körmeling op de cover gezet? Die heeft zelfs nog de belangrijkste Dutch Design Award gewonnen ook.


Jeroen Junte


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden