PRIJSVERSCHIL ?

Albert Heijn overweegt prijsdifferentiatie in te voeren. In filialen in Maastricht zouden de prijzen lager kunnen worden dan in de Randstad....

J. Marijnissen, fractievoorzitter van de Socialistische Partij in de Tweede Kamer: 'Worden de filialen van AH in de Randstad duurder dan in Maastricht? Lijkt me niet verstandig. De lonen in Nederland zijn ongeveer gelijk, maar het levensonderhoud is in de Randstad duurder. Dan zou je dat in de Randstad juist goedkoper moeten maken. Wat volgens mij het doel is, is de winstmarges oprekken. Daarnaast is er de concurrentie van andere kruideniersketens die goedkoper zijn.

Albert Heijn organiseert vliegreizen, geloof ik, je kunt er sparen, zegels krijgen en ze gaan een kookblad uitgeven voor kinderen. Het wachten is op het moment dat AH een school gaat inrichten om moeders het winkelen te vergemakkelijken. AH wil niet alleen leverancier zijn van levensmiddelen, maar een levenswijze worden.'

M. Ruis, woordvoerder van Konmar, een kruideniersketen van zelfstandige ondernemers die gebruikmaken van de Konmar-verkoopformule: 'We staan voor de gigantische taak om achthonderd Konmar-winkels in te richten. We beginnen in mei met een nieuwe formule. Daarbij maken we gebruik van bestaande formules als die van Edah en Super De Boer en spelen we in op de vraag van consumenten naar bepaalde producten. Verder gaan we diensten aanbieden op een on-Nederlands serviceniveau. De klant is bij ons gast.

We gaan niet doen aan prijsdiscriminatie van klanten. AH heeft aanbiedingen op vertoon van een bonuskaart. Bij ons zijn aanbiedingen voor iedere klant.'

Trees, alleenstaande huisvrouw met een volwassen, thuiswonende zoon in Amsterdam: 'Ik zou dus wat meer voor een pak melk moeten betalen dan een alleenstaande in Maastricht? Belachelijk. Of wordt daar slechtere en goedkopere melk verkocht? Laat AH gewoon overal dezelfde prijzen vragen en daarbij op de kleintjes blijven letten.

Jawel, ik doe bij AH de wekelijkse boodschappen, maar ik ga naar de kruidenier om de hoek voor wat ik dagelijks nodig heb. Voor mij hoeven al die fratsen van AH niet. Ik heb geen zegeltjes, geen bonuskaart en geen airmiles.

En ik spaar al helemaal niet bij het afrekenen van mijn boodschappen. Ik heb eens gekeken naar de rente: 2 procent. Dat is heel erg weinig. Ik begrijp het wel; het gaat om klantenbinding. Doe je daar niet aan mee, dan worden de prijzen vanzelf lager. Voor iedereen. Wat betekent het woord kruidenier eigenlijk?'

Etymologisch woordenboek Van Dale, 1997: 'Kruidenier (handelaar in grutterswaren.) Kruydenier (handelaar in kruiderijen, drogist.) 1568.'

Karin Vermeulen, 38 jaar, werkt bij een reclamebureau: 'Ik koop zelden bij Albert Heijn; ik ga naar Dirk van den Broek, ook vlakbij en lekker goedkoop. Het is er wel worstelen om langs de schappen te komen, vooral op zaterdag. Van het marketingbeleid van AH begrijp ik weinig. Wat Marijnissen zegt, zou weleens waar kunnen zijn. AH wil een levensstijl worden, voor de goed betaalden. Misschien kunnen ze in Zaandam nog wat leren van de Aldi, die zo in trek blijkt te zijn bij de Amsterdamse grachtengordel. AH moet gewoon goede waar leveren tegen een aantrekkelijke prijs.'

Ewald van Kouwen van de Consumentenbond: 'Als met prijsdifferentiatie de marktwerking wordt gestimuleerd, is het plan van AH uitstekend. Ik geloof dat AH gewoon de concurrentie wil aangaan in plaatsen waar goedkopere concurrenten actief zijn. Ook voelen ze de hete adem van Konmar in de nek.

Wat Marijnissen zegt over het oprekken van de winstmarges, daar geloof ik dus niks van. We vergelijken in de Consumentengids geregeld de prijzen van supermarkten en AH zit aan de bovenkant van de markt. Als het bedrijf in een gebied met veel concurrentie de prijzen verhoogt, lopen de omzet en winst gegarandeerd terug.

Vorig jaar hadden we in Nederland een prijzenoorlog. De consument was de winnaar. We hebben toen ook gezien dat Albert Heijn veel jonge gezinnen als klant is kwijtgeraakt.'

Liliane van Heteren, woordvoerster Albert Heijn: 'AH heeft vier winkelformules: de wijkwinkel, de gemakswinkel op stations en straks in winkelstraten en aan snelwegen, waar sommige artikelen wat duurder zijn, AH-thuisservice, waar je via internet boodschappen kunt bestellen en thuis kunt laten bezorgen en de grote winkels van vierduizend vierkante meter aan de rand van grote steden. Bij die formules horen een verschillend assortiment en verschillende prijzen. In de stationswinkel zul je geen tien kilo waspoeder kunnen kopen. Verder kijken we naar de lokale markt. We zijn allang gewend te concurreren en met de komst van Konmar blijven we dat doen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden