Prijsverschillen bij digitaal afdrukken groot

Thuis afdrukken van digitale foto's is populair. De apparatuur wordt steeds beter. Toch is de ontwikkelcentrale nog altijd goedkoper...

Door Peter van Ammelrooy

Acht miljoen Europeanen hebben hun oude fototoestel afgelopen jaar aan de wilgen gehangen. Niét omdat ze het kiekjes maken zat zijn. Ze zijn overgestapt op een digitale fotocamera, meldde het onderzoeksbureau IDC deze week: een toestel zonder filmrolletje, maar met een elektronisch brein dat de opnamen onthoudt.

Aan de nieuwe camera's heeft de consument in West-Europa vorig jaar een kleine 3,4 miljard euro uitgegeven. Vooral de Britten blijken digital-snap happy, zoals BBC Online het formuleert: een op de vijf camera's werd in het Verenigd Koninkrijk verkocht. In 2007, zo voorspelt IDC, zullen er twintig miljoen stuks over de toonbank gaan. 'We denken dat de analoge camera tegen 2006 uit beeld verdwijnt', stelt IDC.

Deze ontwikkeling stelt de fotoindustrie voor grote uitdagingen. Want met de oude camera's verdwijnt ook de consument uit beeld die geregeld met een vol filmrolletje bij vakman of drogisterij binnenloopt. De digitale kiekjesmaker doet het anders. Vroeger liet hij noodgedwongen een heel rolletje ontwikkelen en afdrukken onder het motto 'God zegene de greep'. Nu kiest hij thuis welke opnamen hij op papier wil hebben. En misschien laat hij de fotocentrale wel helemaal links liggen.

Thuis afdrukken maken van digitale foto's neemt een steeds hogere vlucht. De afdrukapparatuur wordt elk jaar beter en goedkoper. Desondanks vereist een 'digitale' doka nog altijd een forse investering. Benodigd zijn: een digitale camera, een printer, een computer, fotopapier en kleureninkt. Vooral de laatste twee kostenposten kunnen bij uitvoerig geëxperimenteer uit de hand lopen.

Een pc is al een poosje niet meer noodzakelijk voor het afdrukken van opnamen die met een digitaal toestel zijn gemaakt. Steeds meer camera's zijn rechtstreeks aan te sluiten op een printer, hetzij via een kabeltje, hetzij door de geheugenkaart van de camera in een leesgleuf van de printer te steken.

De consument met pc-vrees wordt geholpen door de grote spelers op de markt. Canon, Fujifilm, Hewlett-Packard, Olympus, Seiko Epson en Sony besloten eerder dit jaar eendrachtig hun apparatuur standaard geschikt te maken voor PictBridge. Deze technologie laat printer en fotocamera direct communiceren: exit computer.

De amateurfotograaf die méér wil, kan echter niet om een pc heen – al was het maar omdat de geheugenkaart van de camera snel vol loopt en hij zijn opnamen toch ergens wil bewaren. Vrijwel elke digitale camera wordt geleverd met software om de beelden op te slaan op een computer en ze daarna te manipuleren. Vergrotingen, uitsneden, kleurencorrectie, montages – er valt nog veel te verbeteren aan een digitale opname.

Adobe Photoshop is wat mogelijkheden betreft de oceaanstomer onder de beeldbewerkers, omdat zijn opties met plug-ins (insteekmodules)voor speciale taken kunnen worden uitgebreid. Een alternatief is Paintshop Pro (www. brocosoftware. nl). Deze software lijkt meer op een schuitje à la de Kameleon: klein, snel en wendbaar. De software kan met dezelfde Photoshop-plug-ins uit de voeten, tegen een veel lagere prijs. Op internet zijn ook veel gratis beeldgoochelaars te vinden.

Het thuis afdrukken van digitale foto's is duurder dan printjes bestellen via de ontwikkelcentrale, concludeert het computertijdschrift Personal Computer Magazine in zijn septembernummer. De prijs per afdruk wordt opgejaagd door het dure fotopapier en de eveneens dure kleureninkt. Een complicerende factor is dat sommige kleuren in een printer sneller kunnen opraken dan andere. De printer houdt dan op met afdrukken (in het geval van Epson) of print dan vrolijk verder minus een basiskleur. Dat laatste leidt tot bizarre kiekjes.

PCM constateert verder grote verschillen in de prijzen van fotopapier. Papier is de grootste kostenpost voor de thuisdrukker. Niet alleen de prijzen tussen verschillende merken lopen uiteen; ook komen bij een enkele papierleverancier gigantische verschillen voor. Voor een beetje knap – lees: dik – papier is de consument al snel twaalf tot negentien euro kwijt voor een pak met twintig velletjes in A4-formaat.

Goedkoper is zoals gezegd digitale foto's laten afdrukken door een ontwikkelcentrale. Je hoeft er de deur niet voor uit. Er is anderhalf dozijn adressen op internet te vinden waar digitale beelden kunnen worden aangeboden. Ook hier loont shoppen: de prijsverschillen zijn groot.

Een van de problemen waar de amateurfotograaf bij afdrukken via internet tegenaan loopt, zijn de afmetingen van zijn opnamen. Digitale camera's leveren vrijwel standaard kiekjes op van 11 bij 15 centimeter. De ontwikkelcentrale, ontworpen voor klassieke kleinbeeldcamera's, drukt standaard af op 10 bij 15. Dat resulteert in óf witte randen op de digitale foto óf ontbrekende repen beeld. De centrales bieden de klant meer en meer de mogelijkheid zelf te bepalen hoe een opname moet worden aangesneden.

Zijn de andere hobbels genomen – hoe groot moet een digitaal bestand zijn, welke bestandsformaten slikt de ontwikkelcentrale – dan rest alleen nog de vraag: wie drukt er het mooiste af? In een onderzoek van september vorig jaar wijst de Consumentenbond Albert Heijn en Kruidvat als beste aan. Tot dat oordeel komt Personal Computer Magazine in zijn september-uitgave ook.

Zowel de supermarktketen als de drogist gebruikt de Duitse afdrukcentrale CeWe. Dat doen meer sites, maar die verspelen punten door hogere prijzen of omslachtige bestelprocedures. En bedenk: het is een momentopname.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden