PRIJSVERHOGING ?

Een gevreesd neveneffect van de invoering van de euro is nu al een feit. De prijzen stijgen. Winkeliers gaan voortvarend te werk als guldens in euro's moeten worden berekend....

Wilfred Dolfsma, econoom, al in 1997 in de Volkskrant: 'De overgang van de gulden naar de euro leidt tot een forse, verborgen en eenmalige verhoging van het gemiddelde prijsniveau. Deels compenseren bedrijven hiermee eerder verloren gegane winstmarges. Het lage prijsbewustzijn van consumenten laat dat toe. De verhoging van de prijzen ligt waarschijnlijk hoger dan bij de introductie van de BTW.'

J. Houberg op de site van Stichting Europlus: 'Fondsen en donaties werken graag met ronde bedragen als 10 of 25 gulden. Een psychologisch gekozen getal, waar mensen juist wél op ingaan. Met de komst van de euro zullen die getallen veranderen in vreemde, niet-gangbare getallen. De afspraak is dat in het economisch verkeer de invoering van de euro geen verkapte prijsverhoging mag worden. Dus afronden op psychologische getallen mag niet.'

Rielèn van der Hoek van MKB Nederland (midden- en kleinbedrijf): 'Daar houden we ons dus aan. Maar op 23 januari zei Zadelhoff, de grootste vastgoedmakelaar van bedrijfspanden, ineens dat door de euro de huren 6 procent omhoog zouden gaan. Daar is stevig over heen en weer gepraat. Later hoorde ik dat Zadelhoff van argument was veranderd. Nu heet het dat we met huurprijzen achterlopen op de rest van Europa. Ik denk dat ze op hun duvel hebben gehad, misschien van Financiën. Maar ja, zij zijn de prijsbepaler in Nederland. En als ondernemers voor hogere kosten komen te staan, is het logisch dat ze die doorberekenen.'

Brigit Gerritse, directeur research van DTZ Zadelhoff makelaardij: 'Een losse opmerking die verkeerd is gevallen. Wij maken ieder jaar een huurprijsoverzicht van kantoren, winkels en bedrijfshallen. Dit jaar zowel in guldens als euro's, en dat levert rare getallen op. Het enige dat wij hebben gezegd is: als je in euro's gaat rekenen, gaat de afronding twee keer zo hard. Maar óf dat zal gebeuren, weten we niet. En dit verhaal geldt niet voor de zittende huurders, de huidige winkeliers. Die hebben een contract waarin de huurprijs is afgesproken.'

Betty Zijlstra van ZBC Consultants: 'Wij hebben voor verschillende bedrijven een presentatie gehouden over de gevolgen van de invoering van de euro. In het begin leek het wel of iedereen zich alleen maar bezighield met de technische problemen. Er komt veel meer bij kijken, en langzaam maar zeker raakt ook het bedrijfsleven zich daar van bewust.'

Els Prins, secretaris betalingsverkeer van MKB Nederland: 'Als de boel omhoog wordt afgerond om aan mooie eurobedragen te komen, is dat buitengewoon slecht. Brussel zegt dat we dat niet moeten doen omdat de consument dat vreselijk vindt. Bovendien creëer je zo inflatie en dat is ook slecht, want we willen een harde euro. Met omhoog afronden snijd je jezelf in de vingers. De consument maakt toch al een emotionele periode door met de euro. En hij kiest met zijn voeten: hij koopt waar het goedkoper is.'

Peter Cornelisse, econoom aan de Erasmus Universiteit: 'Het zat er natuurlijk dik in dat de prijzen zouden stijgen. Alleen is dat door de overheid altijd ontkend. De prijzen worden niet alleen door de markt bepaald, maar vooral ook door de verkopers. En die kunnen naar boven of beneden afronden. Zoals dat nu ook al in veel winkels gebeurt. Een groenteboer schrijft graag op zijn uithangbord 1 gulden 98 op. Dat schijnt psychologisch te zijn, zo van net geen twee gulden. Maar om die twee centen bekommert niemand zich. Iedereen betaalt toch die twee gulden.'

Els Prins van MKB Nederland: 'En of die hogere prijzen nou alleen aan de euro liggen. . . In andere jaren stijgen ze rond de jaarwisseling ook, en dan niet van 1,29 naar 1,33 gulden maar ook van 1,29 naar 1,39 gulden. Dit keer valt het toevallig samen met de euro. De beste psychologie is volgens mij de psychologische prijs loslaten. Voor consumenten is dat tijdelijk verwarrend, want die zijn al sinds de jaren vijftig zulke prijzen gewend. Aan de andere kant hebben ze dan niet meer het gevoel dat er lukraak wordt afgerond. En een prijs als 1,33 hoeft geen enkel probleem te zijn. We krijgen immers eurocenten.'

Sicco Louw van de Consumentenbond: 'Met onze prijsmonitor houden we de ontwikkeling van prijzen op alle niveaus in de gaten. Niet alleen producten die in de winkel verkrijgbaar zijn, maar ook wat er voor overheidsdiensten moet worden betaald. De opdracht daartoe is van het ministerie van Financiën gekomen en een aantal keren per jaar rapporteren wij daarover. Ik heb ook niet de indruk dat er over de hele linie sprake is van een prijsverhoging. De slechte voorbeelden vallen nu gewoon op. Maar ze krijgen direct tegengas, want de consumenten worden steeds kritischer.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.