Prijsvechter Ryanair boekt recordwinst dankzij crisis

Prijsvechter Ryanair blijft groeien dankzij de economische malaise in de eurozone. De Ierse luchtvaartmaatschappij presenteerde maandag een recordwinst. Opmerkelijk, want andere grote maatschappijen als Air France-KLM en Lufthansa hebben door de crisis en de hoge olieprijzen juist steeds meer moeite het hoofd boven water te houden.

VAN ONZE VERSLAGGEVERSANDER HEIJNE

AMSTERDAM - Ryanair heeft het boekjaar 2011-2012, dat op 31 maart afliep, afgesloten met een nettowinst van 560,4 miljoen euro. Een toename van 50 procent ten opzichte van een jaar eerder. De kans is groot dat Ryanair het record volgend jaar alweer breekt. Ryanair verwacht voor het lopende boekjaar een passagiersgroei van 5 procent, tot 79 miljoen reizigers.

De goede resultaten van Ryanair staan in schril contrast met de cijfers van belangrijke Europese concurrenten. Zo moeten Air France-KLM, Lufthansa en tal van andere grote Europese luchtvaartmaatschappijen juist fors snijden in de kosten om de verliezen tot acceptabele niveaus te beperken.

De problemen bij de gevestigde maatschappijen en de opmars van Ryanair hebben alles met elkaar te maken. Door de crisis verkiezen zowel zakelijke als particuliere reizigers binnen Europa steeds vaker een prijsvechter boven een vertrouwde doch duurdere nationale luchtvaartmaatschappij.

De kans dat de prijsvechters hun voordeel ten opzichte van de nationale luchtvaartmaatschappijen op korte termijn verliezen, is klein. Gevestigde intercontinentaal opererende luchtvaartmaatschappijen zoals KLM kunnen de goedkope formule van Ryanair niet zomaar kopiëren. Ryanair vliegt uitsluitend op bestemmingen binnen Europa. Zodra een verbinding niet meer rendabel blijkt, kan de maatschappij de lijn schrappen of de frequentie verlagen.

Air France-KLM en Lufthansa verdienen vooral aan de vele intercontinentale reizigers die vanuit Parijs, Amsterdam en Frankfurt naar alle windstreken worden vervoerd. Een groot deel van de intercontinentaal reizende klanten van Air France-KLM en Lufthansa komt niet uit Nederland, Duitsland of Frankrijk. Als deze maatschappijen op zichzelf onrendabele Europese vluchten zouden schrappen, brengen ze daarmee hun intercontinentale netwerk in gevaar.

Het intercontinentale netwerk dwingt gevestigde luchtvaartmaatschappijen daarnaast vanaf de grote luchthavens als Schiphol te opereren. Prijsvechters kunnen het zich permitteren uit te wijken naar regionale luchthavens die lagere havengelden vragen. Zo vliegt Ryanair sinds kort op vliegveld Eelde. De verlieslatende Groningse luchthaven is zo goedkoop omdat het al decennia financiële steun ontvangt van lokale overheden.

Als jonge groeiende maatschappij heeft Ryanair bovendien het voordeel dat het over een relatief jong en flexibel - en daarmee goedkoop - personeelsbestand beschikt. Ryanair heeft veel minder medewerkers in vaste dienst dan gevestigde maatschappijen. Piloten betalen bij Ryanair een groter deel van hun verplichte opleidingen zelf.

Aan de grond heeft de maatschappij niet te maken met hoge reorganisatiekosten voor kantoorpersoneel dat bijvoorbeeld door de introductie van het online boeken overbodig is geworden. KLM heeft de afgelopen jaren fors moeten reorganiseren. Air France kondigde eerder al aan de komende jaren 20 procent 'efficiënter' te willen gaan werken. Franse media maakten maandag gewag van een verlies van enkele duizenden tot vijfduizend banen bij de Franse tak van het concern.

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden