Premie prikkelt studenten tot harder werken

Studenten gaan veel harder werken als ze financieel voor hun inspanningen worden beloond. Dat kan worden opgemaakt uit een experiment van de opleiding kwantitatieve economie van de Universiteit van Amsterdam (UvA)....

Met de bonus heeft de decaan van de economiefaculteit van de UvA, prof. dr. J. van der Gaag, willen aantonen dat het Nederlandse onderwijssysteem niet uitnodigt tot een optimale inzet. De prikkels om de studie binnen de 'officiële speeltijd' te voltooien, ontbreken. Zo leert de ervaring dat de eerstejaars studenten kwantitatieve economie doorgaans voortvarend van start gaan, maar in het derde trimester de teugels flink laten vieren. Hoe dat komt? 'De meeste studenten voldoen al in de beginfase van de propedeuse aan de prestatienorm van 21 studiepunten. Als ze die hebben vergaard, is de studiefinanciering veiliggesteld en loont de aanhoudende inzet niet langer. Als gevolg hiervan haalt hooguit een kwart van onze studenten de propedeuse (het equivalent van 42 studiepunten, red.) tijdens het eerste jaar. En daarmee onderscheiden wij ons niet van het landelijk gemiddelde.'

Van der Gaag neemt het de studenten niet kwalijk. Zij maken slechts zichtbaar dat het Nederlandse hoger onderwijs prestaties niet beloont. Voor het rendement van de universiteiten en de motivatie van hun docenten, is de almacht van de minimumlijder echter funest, meent Van der Gaag. De onderwijsfaciliteiten blijven onderbenut, en de inzet van het personeel komt niet tot uiting in klinkende studieresultaten. 'In deze sector is dat heel gewoon , maar voor een gloeilampenfabriek zou een rendement van 25 procent natuurlijk volstrekt onacceptabel zijn.'

De universiteiten zijn zich van deze omissie bewust. Sommige pogen de studenten met een bindend studieadvies tot grote daden te inspireren. Maar Van der Gaag verwachtte meer heil van een positieve prikkel. Dat de inzet van een bonus van duizend gulden tot een verdubbeling van het rendement zou leiden, heeft hem echter verrast. Hij hoopt dat het hoger onderwijs zodanig wordt ingericht dat een rendement van minstens 75 procent de norm zal zijn - zonder financiële lokkertjes.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden