Prei-paprika-champignon-schotel

Pay-Uun Hiu


Ingrediënten


Voor 2 personen
1 ui 2 teentjes knoflook stukje gember 1 rode peper 2 zoete paprika's 2 preien 1 doosje champignons 1 pakje kokosmelk (200 ml) 2 blaadjes djeroekperoet (citroenblad) seroendeng zout, peper, olie


Op vrijdag kijkt de koelkast verwijtend de keuken in. Er had een hele week goed en gezond gekookt zullen worden. Gewoon elke dag een eenvoudige pot op tafel. Geen gezeur met kant-enklaar, want te moe om te koken en ook graag meteen na het eten afwassen, afdrogen en opruimen.

Daartoe was de koelkast op zaterdag barstensvol met groenten en voedzame spullen gestopt, want het is natuurlijk wel zo handig alle boodschappen in één keer te doen. Keurig van een lijstje, met alle maaltijden van de week vooruit gepland.

Het ging welgeteld een dag volgens plan, namelijk de zaterdag zelf. Zondag kwam er bezoek dat wel broccoli-appelsoep en een aubergineschotel met drie soorten kaas lustte. Dat was gelijk eten voor twee dagen, dus dat schoot op. Met de yoghurtshakes kwam het ook nog goed (fruit, sap van een sinaasappel en yoghurt in de blender, klaar). Maandag gingen de restjes op met wat bietensalade met appel, dinsdag gingen we uit eten na het werk, woensdag was er werkbespreking bij de Chinees en donderdag was er bezoek dat liever roti met lamsvlees wilde dan vegetarisch gezond.

Vrijdag dus, ligt de koelkast nog behoorlijk vol met spullen die lang niet meer zo lekker lijken als een week geleden, toen ze nog de belofte in zich hadden van een geregeld en verantwoord leven. Eigenlijk lonkt alleen de kant-enklare vegetarische lasagne, die natuurlijk niet echt lekker is, maar het enthousiasme om zelf aan de slag te gaan is allang verdwenen.

Het moet toch, roept het schuldgevoel. Anders kun je ook geen leuke plannen maken voor de nieuwe week. En dan valt het eigenlijk reuze mee.Gooi zoveel mogelijk bij elkaar en eet het op. Uiteindelijk wordt het prei-paprika-champignon-schotel in kokossaus met rijst en interessante vondsten uit diepvries en keukenkastjes.


Bereidingswijze

Snipper ui, knoflook en gember. Halveer de rode peper en haal de zaadjes eruit. Snijd paprika, prei en champignons. Verhit de wok en doe er wat olie in, fruit daarna gember, ui, knoflook en peper. Doe er de champignons bij en laat die even bakken tot ze hun vocht afgeven. Doe er dan paprika en prei bij. Het keukenkastje biedt een pakje kokossaus en seroendeng waar alle pinda's al uitgesnoept zijn. Roer de kokossaus door de groenten en zet het vuur laag. In de diepvries ligt een zakje djeroekperoetblad -doe er een of twee blaadjes bij. Laat alles een minuut of vijftien pruttelen en breng op smaak met zout en peper. Eet er rijst bij en seroendeng.


Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden