Praten over seksuele diversiteit levert geen begrip op

De dialoog aangaan, het 'bespreekbaar' maken. Het zijn termen die je vaak tegenkomt bij projecten die begrip willen kweken voor homo's, biseksuelen en transgenders (LHBT's). Maar werkt het ook?

Minister Ronald Plasterk (R) van Binnenlandse Zaken en Henny Huisman tijdens de Gay Pride. Beeld anp

Lang niet altijd, concludeert Movisie uit een onderzoek naar wat er in wetenschappelijke literatuur bekend is over de effecten. Belangrijk, want sinds 2012 zijn middelbare scholen verplicht aandacht te schenken aan seksuele diversiteit.

Zo blijkt dat een 'dialoog waarbij elke mening telt' vaker geen of zelfs een negatieve uitwerking heeft. De gedachte is dat deelnemers door het horen van positieve meningen gunstiger gaan denken over homo's. Het blijkt dat dat alleen opgaat voor meningen van iemand met wie de deelnemers zich identificeren.

Omgekeerd

Bovendien werkt het ook omgekeerd. 'Als iedere mening evenveel waard is, kan dat ook betekenen dat een negatieve uitspraak de meeste invloed heeft', zegt Hanneke Felten van Movisie.

Ook lessen over de vraag of homoseksualiteit een keuze is dan wel biologisch bepaald, hebben waarschijnlijk geen of zelfs een negatieve uitwerking. Zo blijkt dat leerlingen weliswaar oppikken dat homoseksualiteit geen keuze is, maar vervolgens homo's kunnen gaan zien als 'een door biologie bepaalde, geheel andere groep'.

COC-directeur Koen van Dijk herkent de conclusie dat dialoogsessies weinig opleveren. Het COC organiseerde ze jaren geleden, vooral voor migrantengroepen, maar is daarmee gestopt. 'We hadden destijds weinig anders. Nu zijn er in die gemeenschappen rolmodellen, die zijn veel effectiever, daarmee kweek je empathie.'

Empathie

Empathie is het toverwoord, schrijven de onderzoekers. Het is heel doeltreffend films en theaterstukken te vertonen over homoseksuelen die worden uitgesloten of gepest.

Een voorlichtingsfilm dus? Nee, zegt Van Dijk. Want aan een film of theaterstuk kun je geen vragen stellen. Dat is ook de makke van het Movisie-onderzoek, zegt hij. Dat bespreekt de werking van de afzonderlijke methoden, terwijl in de praktijk meerdere methoden naast elkaar worden gebruikt.

D66-Kamerlid Pia Dijkstra, een van de aanjagers van de verplichte voorlichting over LHBT's op scholen, zegt dat het onderzoek haar 'een beetje realiteitszin' heeft bijgebracht.' 'Het is opvallend dat kennisoverdracht ook een negatieve uitwerking kan hebben. Daarop moeten docenten beter getraind worden.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.