Pralines als juwelen verkopen

De vader van het chicste Belgische pralinemerk Godiva laat een keten met zeshonderd winkels in tachtig landen na.

'Ik ben geboren in de chocolade. Ik voelde mij aangetrokken tot het vak en heb mijn hele leven in dienst gesteld van de chocoladekunst', stond in het overlijdensbericht van Pierre Draps, de vader van het chicste - 28,50 euro voor een doosje met 500 gram - Belgische pralinemerk Godiva.


Draps overleed vorige week donderdag in het Zwitserse Ascona. In de jaren zestig kwam hij met het idee om pralines te verkopen als juwelen. Daarvoor moesten de winkels worden ingericht als juwelenzaken en de pralines worden verkocht in juwelenkistjes.


Het bleek een gouden greep te zijn. Godiva heeft nu zeshonderd winkels in tachtig landen en nog eens tweeduizend verkooppunten op luchthavens en luxewarenhuizen. De omzet is 440 miljoen euro.


Pierre Draps was pas 7 jaar oud toen zijn vader in 1926 in Molenbeek bij Brussel een chocolatier opende. Na diens overlijden neemt hij samen met zijn broers Joseph en François de zaak over die op dat moment vooral chocolade maakt voor kruideniers.


Pas na de Tweede Wereldoorlog openen ze in Koekelberg bij Brussel een eigen zaak onder de uit een Britse legende gepikte naam Godiva. Een half jaar later kan een tweede winkel worden geopend in Knokke. Eind jaren vijftig zijn er al twintig winkels in België, is Godiva gebombardeerd tot hofleverancier en wordt een eerste winkel geopend in Parijs.


In 1972 begint vanuit New York ook de expansie in de VS. De keten is dan al bij gebrek aan opvolgers verkocht aan het Amerikaanse soepenconcern Campbell's, dat het in 2007 weer overdoet aan het Turkse bedrijf Yildiz Holding.


Pierre Draps zou niettemin tot het einde van zijn leven bij het bedrijf betrokken blijven en nog veel nieuwe ontwerpen bedenken. In 2008 was hij nog eregast bij de opening van een nieuwe zaak aan de Grote Markt in Brussel.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden