Prachtige kisten van het verdwenen Fokker

Wie zich wil verdiepen in het leven van Anthony Fokker (1890-1939) en de geschiedenis van de enkele jaren geleden failliet gegane vliegtuigfabriek, kan nu Salto Mortale - Fokker in bedrijf 1911-1996 (Basalt & D'Arts; * 79,50) opslaan, een prachtig uitgevoerd boek in oblong-formaat....

Deze foto's (ruim 140, afkomstig uit het bedrijfsarchief van Fokker) worden steeds afgewisseld met interviews, waarin voornamelijk piloten en voormalige werknemers van Fokker vertellen over hun ervaringen en over hun gevoelens bij de ondergang van het bedrijf. Jas Moll, geboren in 1926 en testvlieger bij Fokker: 'Het verdwijnen van Fokker doet verschrikkelijk pijn.'

Sytze van de Zee heeft in totaal 35 personen ondervraagd. De eerste die hij aan het woord laat, is Claus Goedecker, neef van de Duitse vliegtuigconstructeur Jacob Goedecker, bij wie Anthony Fokker in 1910 test- en demonstratievlieger werd. Volgens Goedecker kon Fokker helemaal geen vliegtuigen bouwen. 'Wat later de eerste Fokker-Spin ging heten, was in werkelijkheid een Goedecker-Spin die de heer Fokker bij mijn oom had besteld.' De eerste vliegtuigen kwamen allemaal van Goedecker, zegt hij. Fokker paste ze aan en zette er zijn naam op, aldus de neef.

Het laatste interview is met prins Bernhard, die vaak in vliegtuigen van Fokker heeft gevlogen. 'Als ik van één vliegtuig heb gehouden, dan is het - afgezien van éénpitters als de Spitfire - wel van de F27 en ook de F28, Prachtige kisten zijn dat, alles was er goed aan.' Over het verdwijnen van het bedrijf zegt de prins: 'Voor mij was de sluiting van Fokker geen drama. Net als duizenden andere Nederlanders vond ik het jammer, ik was aan die kisten gehecht geraakt. Maar weg is weg, zo gaat het.'

JL

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden