Postordercatalogi leven voort

Door de faillissementsaanvraag van woensdag is postorderbedrijf Neckermann op sterven na dood. De verkoop van producten via catalogi is dat echter nog niet.

AMSTERDAM - Neem het bedrijf Atelier GS, dat tot voor kort bekend stond als Atelier Goldner Schnitt. Sinds enkele jaren heeft het een webshop. 'Maar nog steeds komt 85 procent van onze omzet uit de verkoop via postordercatalogi', zegt Edward van Reden.

Atelier GS is een typisch postorderbedrijf. Van Reden: 'Wij richten ons op een wat oudere doelgroep, zeg maar 55-plus. De gemiddelde leeftijd van onze klanten ligt boven de 70.'

Atelier GS maakt wel iets bijzonders van zijn catalogus. 'Van bijna elk artikel stoppen wij er een stukje stof in, zodat mensen de juiste kleur kunnen zien en de kwaliteit kunnen voelen.' Die stofstalen maken het boekwerk duur, maar daar is iets op gevonden. Van Reden: 'We vragen onze klanten de catalogus na gebruik terug te sturen en de meesten doen dat.' Die gaan naar de volgende klant.

Klingel is, na het wankelende Neckermann, het op één na grootste postorderbedrijf van Nederland. Het komt uit Duitsland, net als Atelier GS en Neckermann. Op dit moment geeft het bedrijf acht labels uit, waaronder Klingel, Wenz en Vamos. Al die labels hebben ook webshops. Directeur André Janse: 'Toch komt rond de 60 procent van de omzet uit de verkoop via de catalogi.'

De doelgroepen voor alle labels zijn 40-plussers. Hoe 'jonger' het label, hoe hoger het aandeel onlineverkopen. Janse: 'We proberen de internetverkopen te stimuleren, maar we hebben de catalogi nodig om nieuwe klanten te werven.'

Ook andere postorderbedrijven zeggen het: de oudere klant wil nog bediend worden met papier. Zo zijn bedrijven als Waschbähr (dat duurzame producten verkoopt), Look-for-less, Bonprix en Witt (de laatste drie zijn van Otto) ook gericht op een wat ouder publiek. Door de crisis gaan de zaken niet geweldig, aldus een woordvoerder van Look-for-less. 'Maar we maken nog winst.'

De Nederlandse Postorderbond heeft zich twaalf jaar geleden al omgevormd tot Thuiswinkel.org. 'De groei zit in het internet', zegt secretaris Menno van der Put. 'Van het aantal catalogi dat vroeger werd verstuurd, wordt nog maar een fractie verspreid.'

Toch is Zalando, zeer succesvol met internetverkopen, onlangs begonnen met een postordercatalogus in Duitsland. H&M, het op één na grootste modeconcern ter wereld, heeft in Zweden al jaren een catalogus en is er in Nederland in 2006 mee begonnen. Honderden pagina's dik, ouderwets papier. Zodat de klant 'op elk gewenst moment kan winkelen', aldus de woordvoerder.

Volgens Cor Molenaar, buitengewoon hoogleraar emarketing & Distance Selling aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, is verkoop via postordercatalogi een achterhaald concept. Dat bedrijven in Duitsland vasthouden aan dat model, vindt hij niet verstandig. 'Het is niet voor niets dat bedrijven als Quelle, nu weer Neckermann, maar ook Otto, het moeilijk hebben. Zij hebben de slag gemist.'

Dat geldt volgens Molenaar ook voor de postorderactiviteiten van Nederlandse bedrijven: ze voeren een achterhoedegevecht in een krimpende markt.

Waarom Zalando en H&M weer met catalogi komen? 'Zalando doet dat alleen in Duitsland, misschien om een bepaalde doelgroep te bereiken. Van H&M begrijp ik niet wat een catalogus nog aan hun model kan toevoegen.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden