PostNL voorlopig uit zwaar weer

De nationale post- en pakketbezorger stelt de winstverwachting dit jaar fors naar boven bij. De koers van het aandeel PostNL schoot maandag met ruim 18 procent omhoog. Drie maatregelen die het bedrijf er voorzichtig bovenop brachten.

klanten betalen meer voor minder service

De postmarkt krimpt al jaren en daar verandert ook de komende tijd niet veel aan. Toch heeft de nationale postbezorger een manier gevonden om de pijn te verzachten: de prijzen gaan gewoon flink omhoog. De prijs van postzegels steeg afgelopen jaar met 10 procent naar 64 cent. Mensen sturen minder kaarten en brieven, het levert PostNL wel iets meer op.


Wat ook helpt is de beknibbeling op service. Het aantal bezorgdagen is teruggebracht van zes naar vijf. Wie sinds 5 januari dit jaar op zondag een brief in de bus doet, moet meer geduld hebben; de postmensen legen op die dagen niet langer de bussen en op maandag bezorgen ze geen post meer. 'Het snijden is nodig om de postbezorging betaalbaar te houden', zegt een woordvoerder.


PostNL heeft meer in petto. Als de nieuwe postwet later dit jaar wordt aangenomen, mag PostNL verder het mes zetten in zijn dienstverlening. Het zal dan het aantal brievenbussen in Nederland verminderen van 19 duizend naar 8.700. Ook het aantal postvestigingen mag dan afnemen van 2.500 naar 1.000. Het zijn allemaal maatregelen waarvan de consument niet blij zal worden, maar die er wel voor zorgen dat het bedrijf overeind kan blijven.

onrust personeel lijkt bezworen

De grote onrust onder het personeel lijkt te zijn bezworen. Na felle acties in de afgelopen jaren zijn de partijen eindelijk uit hun loopgraven gekomen. Vorige week lag er na een jaar onderhandelen een nieuwe cao voor de post- en pakketbezorgers voor 2013 en 2014. Werknemers ontvangen een kleine loonsverhoging, maar leveren in ruil daarvoor onder meer vrije zaterdagen en een deel van de overwerkvergoeding op zaterdagen in.


De nationale postbezorger bezuinigt fors. Van 2014 tot en met 2017 moeten de kosten met 270 miljoen euro omlaag. Wel heeft PostNL zijn aanvankelijke plannen iets afgezwakt. Zo moesten eerst alle distributiecentra in Nederland verdwijnen, om op te gaan in negen supersorteercentra. Het bedrijf heeft dat plan overboord gegooid. Van de 260 sorteerlocaties blijven er nog 125 open.


Ook wilde PostNL 2.800 vaste bezorgers ontslaan en weer als zzp'er inhuren. Ook daar hebben de bonden een stokje voor gestoken. Er verdwijnen nu tussen de 450 en 650 voltijdbanen. 'Het is een langdurige reorganisatie. Er blijft onrust bij het personeel, maar er staan voorlopig geen acties op touw', zegt Joost Bol, onderhandelaar namens de Bond van Post Personeel (BVPP).

financiën op orde

Het bedrijf verwacht dit jaar een bedrijfsresultaat tussen de 260- en 290 miljoen euro, fors hoger dan de 180- en 220 miljoen waarvan het eerder uitging. Naar verwachting wordt in 2016 weer winst aan beleggers uitgekeerd. PostNL heeft ongeveer de helft van zijn belang in TNT, waar het sinds de opsplitsing in 2011 mee zit opgezadeld, van de hand gedaan. PostNL wist mede daardoor de schuld in een jaar tijd terug te brengen van 1,2 miljard naar 798 miljoen euro. Fijn is dat het bedrijf nog steeds een belang van ongeveer 15 procent in TNT achter de hand heeft. Het kan dus nog een keer cashen door aandelen te verkopen. Ook hangen de pensioenen sinds dit jaar iets minder zwaar om de nek van het bedrijf. De dekkingsgraad lijkt uit de gevarenzone en er is een pensioenakkoord gesloten met werknemers. Mocht het pensioenfonds van de onderneming weer in de problemen raken, dan hoeft PostNL niet alle lasten te dragen. 'Het draagt allemaal bij aan een gezonder beeld', zegt analist Maarten Bakker van ABN Amro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden