'PostNL moet zich niet verschuilen'

Pakketbezorgers voelen zich uitgeknepen door PostNL, maar dat zegt afhankelijk te zijn van opdrachtgevers als Bol.com. Zijn webwinkels deel van het probleem?

JONATHAN WITTEMAN

Statement PostNL:

'Vergis je niet: onze klanten, zoals Bol.com, doen precies hetzelfde. Als die meer pakjes via ons gaan versturen, verwachten ze dat onze prijs naar beneden gaat.'

Bol.com-directeur Daniël Ropers:

'Het stoort mij dat de suggestie wordt gewekt dat Bol.com iets te maken zou hebben met pakketbezorgers die ontevreden zijn over hun werkomstandigheden. Ja, het is waar dat wij als grotere klant met 14 miljoen pakketten per jaar een lager tarief betalen aan PostNL dan een klant die bij het postkantoor een pakketje verstuurt.

'Dat lijkt me een logische zaak: een jaarabonnee op de Volkskrant betaalt ook minder per krant dan iemand die af en toe een los exemplaar koopt. Als klant constateer ik dat de PostNL-tarieven zeker niet de laagste zijn in de markt. Dat terwijl PostNL gezien de dichtheid van hun netwerk een behoorlijk schaalvoordeel zou moeten hebben.'

Kledingwebshop Zalando:

'We hebben contact gehad met PostNL, zij hebben een statement aan de Volkskrant gegeven, daar hebben we verder niets aan toe voegen.'

Egon Groen, FNV Bondgenoten:

'Uiteindelijk spelen webwinkels ook een rol, maar ik vind dat PostNL zich daar niet achter kan verschuilen. PostNL is immers de partij die de pakketbezorgers inhuurt. En ik mag aannemen dat als het PostNL menens is met hun kritiek dat zij heel indringende gesprekken zullen voeren met hun opdrachtgevers, en dat wij daarvan dan kennis mogen nemen.'

Modebedrijf Hennes & Mauritz:

'Om concurrentiegevoelige redenen kunnen we geen antwoord geven op vragen over onze cijfers, retouren en het onlinebeleid.'

Hubert de Koning, commercieel directeur webwinkel Cosmox en boekenclub ECI:

'Pakketbezorgers moeten marktconform betaald worden, zij moeten niet de dupe worden van de marktwerking. Hoe PostNL dat organiseert, is aan hen, daar hebben wij niets mee te maken. Voor ons is het belangrijkste dat pakketten keurig op tijd worden bezorgd.'

Reinier Stroo, FNV Bondgenoten:

'Er is maar een selecte groep pakketbedrijven die klanten van het formaat Bol.com kunnen bedienen. Wat betreft pakketverkeer tussen bedrijven en klanten, zoals in het geval van Bol.com, is PostNL met afstand de grootste speler van Nederland. De macht van webwinkels versus PostNL is maar beperkt. Dus als PostNL zich beklaagt over de lagere tarieven die afgedwongen worden door grote klanten, doe je je werk als pakketbedrijf niet helemaal goed.'

Ropers:

'Hoeveel wij PostNL betalen per pakket mag ik niet zeggen, dat is geheime informatie. Ik wil wel de positieve werking van de webwinkels benadrukken: de postmarkt is krimpende, maar dat geldt niet voor de pakketten. De webwinkels voorzien inmiddels vele gezinnen van brood, en dat zullen er de komende jaren alleen maar meer worden. In tijden van economische tegenspoed mag dat verhaal ook wel verteld worden.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden