Commentaar

PostNL heeft niks te winnen bij fusie met Belgische concurrent

Commentaar

Fusies waarbij de bovenliggende partij de zwakste is, draaien vaak uit op een mislukking.

Exterieur van een filiaal van Bpost, het Belgische postbedrijf heeft interesse in een overname van de Nederlandse branchegenoot PostNL. Beeld anp

Dat een overname door een Belgisch bedrijf louterend kan werken, heeft De Volkskrant als geen ander ondervonden. De overname door de Belgische Persgroep heeft de Nederlandse kranten vooral goed gedaan. Er lijkt dus op voorhand weinig reden om het overnamebod van het Belgische Bpost op PostNL af te wijzen.

Om een overname tot een succes te maken moet echter aan één belangrijke voorwaarde worden voldaan: het bovenliggende bedrijf moet het gezondste bedrijf zijn. Fusies en overnames waarbij de bovenliggende partij de zwakste is, draaien vaak uit op een mislukking. Dat bleek al bij de fusie tussen Air France en KLM en eerder bij de fusie tussen British Steel en Hoogovens. In dergelijke gevallen houdt een fusie de vooruitgang eerder tegen.

Bpost is vooral erg rijk. Het heeft 730 miljoen op de rekening staan en omdat de rente zo laag is, brandt het geld de Belgen in de zak. Dat het bedrijf zo rijk is komt niet doordat het bedrijf zo efficiënt en klantgericht werkt, maar vooral door zijn beschermde status op de Belgische postmarkt. Die is veel later geliberaliseerd dan de Nederlandse en van serieuze concurrentie is er nog steeds geen sprake.

De Belgische overheid heeft bovendien een meerderheid van de aandelen, waardoor Bpost minder onder druk heeft gestaan om de winstgevendheid te vergroten dan PostNL, dat volledig geprivatiseerd is. Bpost is nog een traditioneel postbedrijf. PostNL is al een stuk verder. Nederlanders bestellen veel meer op internet waardoor de markt voor pakjesbezorging onstuimig is gegroeid. PostNL heeft de arbeidsvoorwaarden voor postbezorgers drastisch veranderd. Bpost moet daar nog aan beginnen.

Het Belgische postbedrijf benadrukt dat er na de fusie een bedrijf ontstaat dat de concurrentie met de grote Europese bedrijven aankan, maar de vraag is of dat nodig is. Ooit was de verwachting dat Europese postbedrijven elkaar gingen beconcurreren, maar na enkele mislukte avonturen hebben de meeste zich teruggetrokken op hun thuismarkt.

De voordelen van de fusie voor Bpost zijn overduidelijk, maar PostNL heeft er niets bij te winnen. Het is dus terecht dat het bestuur zich verzet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.