Postcodeloterij moet in reclame beloofd bedrag betalen

De Nationale Postcodeloterij heeft zich schuldig gemaakt aan misleidende reclame. De organisatie moet zes gedupeerden elk 2.500 euro betalen. Dat heeft de kantonrechter in Amsterdam woensdag bepaald.

AMSTERDAM - De zes gedupeerden speelden in 2010 mee met de Gouden Munt-actie van de Postcodeloterij. In de wervingsbrief stond dat de geadresseerde 'gegarandeerd' een 'fantastisch welkomstgeschenk' zou ontvangen na insturing van de meegeleverde bon.


Dat 'fantastische geschenk' zou bestaan uit een cadeau dat behoorde bij de muntcode in de brief. In het geval van de zes gedupeerden was dat een geldbedrag van 2.500 euro. Geen van hen heeft dat bedrag ontvangen.


De Reclame Code Commissie ontving verschillende klachten over de actie en stelde een onderzoek in. De Postcodeloterij beriep zich erop dat op de achterkant van de brief gedrukt stond dat het slechts ging om een kans om de prijs te winnen. De Reclame Code Commissie oordeelde desalniettemin dat sprake was van misleidende reclame. Met dat oordeel stapten de zes deelnemers aan de Gouden Munt-actie naar de rechter om het prijzengeld op te eisen.


De kantonrechter oordeelde dat de Postcodeloterij en eisers 'een overeenkomst' zijn aangegaan, waarbij de loterij 'zich heeft verplicht om het bij de cadeau- en muntcode behorende cadeau van 2.500 euro uit te betalen'. Naar het oordeel van de rechter verwijzen de voorzijde van de brief, het overzicht van cadeaus en de door eisers ingestuurde bon niet naar de tekst op de achterzijde van de brief, die bovendien onduidelijk zou zijn.


Opnieuw verweerde de Postcodeloterij zich met de stelling dat de 'eisers redelijkerwijs hadden moeten begrijpen' dat zij geen recht hadden op het geld.


Dat argument werd door de rechter van tafel geveegd. 'De Postcodeloterij dient als professionele partij zorg te dragen voor eenduidige correspondentie', vermeldt het vonnis. 'Het aanbod van een prijs van 2.500 euro voor een loterij die in prijzen doet, is niet zo bijzonder dat men moet begrijpen dat uitbetaling niet de bedoeling kan zijn', aldus de rechter. Hij voegde eraan toe dat het 'niet zo gek' is dat de deelnemers denken dat ze gegarandeerd geld krijgen van een organisatie 'die in prijzen doet'.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.