Postbank splijt gesloten front

BANKEN wekken zelden sympathie onder particuliere cliënten of ondernemers. Maar ze zijn onmisbaar en kunnen daarmee iedereen in een wurggreep houden, zeker als ze één front vormen....

PETER DE WAARD

Kalff's eigen ABN Amro houdt zich redelijk gedeisd. Maar de andere banken hebben dit jaar de markt op zijn kop gezet. De Rabobank schafte dit voorjaar de tarieven voor het particuliere betalingsverkeer af. Klanten konden daardoor weer kosteloos cheques uitschrijven en geld opnemen. ABN Amro en andere banken volgden mopperend.

Maandag wierp de Rabobank een nieuwe steen in de vijver. De bank verlaagt de tarieven voor zakelijke cliënten. Nutsbedrijven die hun klanten automatische incasso's sturen, zullen daarvoor minder hoeven te betalen.

De Rabobank is van zijn geloof gevallen, want juist zij kwam als eerste met tarieven voor particuliere en zakelijke cliënten, teneinde het betalingsverkeer kostendekkend te maken. Nu krabbelt de Rabobank weer als eerste terug, omdat veel cliënten zijn weggelopen.

De Postbank, de bank met de meeste particuliere cliënten van Nederland, deed al niet mee aan die door de consumentenorganisaties fel bekritiseerde tarifering. De bank koos daarmee bewust voor het volume: zoveel mogelijk cliënten, waardoor de kosten vanzelf terugverdiend zouden worden.

Dit legde de bank geen windeieren. De klanten van andere banken stroomden toe. De Postbank kon met zijn zes miljoen rekeninghouders ook arroganter worden.

Maandag stak de Postbank opnieuw een spaak tussen de wielen van het Nederlandse bankwezen. Ze introduceerde samen met PTT Telecom een eigen versie van de chipknip, een elektronische portemonnee voor kleine betalingen. Het exemplaar van de Postbank kent vele voordelen ten opzichte van de kaart waarmee de banken, inclusief de Postbank, momenteel in Arnhem experimenteren. Niet alleen kan de Postbank-knip ook vele andere gegevens bevatten, de kaart kan straks ook thuis via de telefoon worden opgeladen.

Met dat initiatief heeft de Postbank de sympathie gewekt van grootwinkelbedrijven als Albert Heijn, die weigerden aan 'Arnhem' mee te doen. Dat is belangrijk. Albert Heijn heeft in het verleden ook de doorslag gegeven bij het massaal invoeren van het 'pinnen'.

De proef in Arnhem zal door het initiatief van de Postbank wel in het proefstadium blijven steken. Dat moet de banken pijn doen. Eerder mislukte een proef met een chipkaart in Woerden.

De vele veranderingen in het betalingsverkeer zullen de consumenten in verwarring brengen. Daar staat tegenover dat het voor consumenten weer zin heeft om tarieven te vergelijken. De mondig wordende consument die zonder schroom van de ene naar de andere bank overstapt als het ergens anders goedkoper of beter is, heeft ook zelf een opening geforceerd in het gesloten front van de banken. Daarbij hadden zij een ruggesteuntje van Brussel. In de EU-burelen werd met argusogen gekeken naar het in het verleden zo eensgezinde optreden van de Nederlandse banken.

Deze voor de bedrijfswinst zo fijne onderlinge relatie is nog niet geheel voorbij. Het vaste tarief dat winkeliers moeten betalen voor pinpastransacties, staat bijvoorbeeld nog recht overeind. Maar de Postbank blijkt eindelijk te gaan voldoen aan de doelstelling waarvoor ze twintig jaar geleden door Duisenberg werd opgericht: het bevorderen van de gezonde concurrentie.

Peter de Waard

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden